Har nettopp kjøpt en eiendom med en carport som i forlengelsen fortsetter i en "overbygd" del av terrassen der det står en jacuzzi. Min tanke er å fjerne de liggende impregnerte bordene og sette plater mellom stolpene. Dette for å få bort vind som blåser igjennom .
Tanken er å male platene, men jeg vet ikke hvilken type plater jeg må/bør bruke, OSB eller kryssfiner kanskje...?
Jeg skal også flytte jacuzzien lenger "hitover" nå når jeg flytter inn for å kunne bygge en vedfyrt badstue lengst bort på terrassen, så den bakre veggen vil gjøre seg selv fremover .
Det er ikke så smidig bygget at avstanden mellom bordene er nøyaktig en bords bredde, så du bare kan fylle på med trykkimpregnert trevirke i den ene sidens "åpninger"?
Nei så smidig er det ikke dessverre Jeg hadde en tanke som du skriver å ta bort alt impregnert og gjøre hele veggen i "trykkimpregnert" men tenkte at det blir unødvendig dyrt..
Dan_Johansson skrev:
Det er ikke så smidig bygget så avstanden mellom bordene er nøyaktig en bords bredde, så du bare kan fylle på med trykkimpregnert tre i den ene sidens "åpninger"?
Et billigere alternativ kan være å beholde bordene og sette en form for vindduk imellom, antagelig penest på den siden som er innover mot carporten. I de øvre delene kan du sette vanlig enkelt vindusglass ved hjelp av tynne lister, da beholder du et mer luftig inntrykk.
Ja, det er jo en tanke, men å finne vindusglass i den stl gratis til så mange "nisjer" blir nok ikke så lett, og skal jeg betale for det, synes jeg at det blir unødvendig dyrt Deretter tror jeg at det er best at jeg bygger igjen, for ovenfor carporten går det en liten vei, og på den måten slipper jeg all innsyn også
Hhapazard skrev:
Et billigere alternativ kan være å beholde plankene og sette en form for vindsperre mellom, antakelig penest på den siden som vender inn mot carporten. I de øvre delene kan du sette vanlig enkelt vindusglass med hjelp av tynne lister, da beholder du et mer luftig inntrykk.
Nei så smidig er det ikke dessverre Jeg hadde en tanke som du skriver å ta løs alt impregnert og gjøre hele veggen i "trykkimpregnert", men tenkte at det blir unødvendig dyrt..
Tja, 22x95 mm terrassebord på byggmax koster rundt 100-lappen per kvadratmeter ... OSB koster vel halvparten, plywood omtrent det samme, men da må du jo ha noe form for behandling, som garantert holder kortere tid enn det trykkimpregnerte treverket ...
Dessuten syntes jeg det var ganske fint med de liggende bordene, en hel vegg kan kanskje føles litt innestengt?
Ja da er det jo ikke så mye dyrere og kanskje verdt det i lengden Nei det blir nok ikke innestengt siden jeg har denne utsikten i den andre retningen... Der kommer det siden bli glassrekkverk
Dan_Johansson skrev:
Tja, 22x95 mm terrassebord på byggmax koster rundt 100-lappen per kvadratmeter... OSB koster vel halvparten, kryssfiner omtrent det samme, men da må du jo dit med en form for overflatebehandling, som garantert holder kortere tid enn det trykte materialet...
Dessuten syntes jeg det var ganske fint med de liggende bordene, en hel vegg kanskje kan føles litt innestengt?
Ja det er jo en tanke men å finne vindusglass i den stl gratis til så mange "nisjer" blir nok ikke så lett og skal jeg betale for det synes jeg at det blir unødvendig dyrt Deretter tror jeg at det er best at jeg bygger igjen for over carporten går det en liten vei og på den måten slipper jeg all innsyn også
Vanlig enkelglass er billig, under 200kr per nisje skulle jeg tro. Liknende som kryssfiner.
Ja då er det jo ikke så mye dyrere og kanskje verdt det i lengden Nei det blir nok ikke innestengt siden jeg har denne utsikten til andre hold... Der kommer det så bli glassrekkverk
[bilde]
Der har du jo flere planker! Bare å flytte dem når du setter inn glasset!