Med tanke på alt som skjer, risiko for vulkanutbrudd, strømmen borte, ingen vannforsyning, oversvømmelser, kulde ...
Hvordan ville dere bygge og utstyre huset med hensyn til alle mulige katastrofer?
Og ingen nærhet til rennende vann! Det ville være for enkelt!

Enkelt! Det vanlige svaret på ditt spørsmål har i mange år blitt stavet "bunker". Finn et høyt punkt og grav deg ned. Alternativt, bygg et betongskall og kast opp så mye jord du bare kan rundt omkring. På toppen har du en rørholder for en mindre vindkraftverk, radioantenne eller regnsamlende vanntrakt, som kan byttes etter behov.

Bunker er ikke et hus!

kamilenski skrev:
Med tanke på alt som skjer, risiko for vulkanutbrudd, strømmen borte, intet vann, oversvømmelser, kulde ...
Hvordan ville dere bygge og utstyre huset med hensyn til alle ev. katastrofer?
Og ingen nærhet til rennende vann! Det ville være for enkelt!
Vulkanutbrudd er vanskelig å beskytte seg mot. Vi får håpe at vi rent geologisk er skånet fra det. Strømbrudd er jo mer realistisk å forberede seg på.
Et velisolert hus med en mulighet til å varme det ved å fyre med ved er en god start. En kamin som ikke er avhengig av vifter og som man kan ha et par kasseroller på så klarer man seg lenge. Vil du gjøre det litt ekstra bygger du en jordkjeller også.
Vann er jo vanskeligere, men vil man være forberedt så kan man jo bygge en stor tank for reservevann. Engelskmennene har, av en eller annen grunn som ingen lenger husker, ofte store vanntanker på loftet.

Engelskmennene var først ute med vannledningssystem, hvis man ser bort fra romerne. Trykket var vel ikke så veldig bra i disse gamle systemene og kunne nok variere en del, så det å ha et eget lager var ikke helt feil. Jeg har sett en variant på Balkan der krigen hadde gjort at vannet var avstengt mesteparten av dagen. En stor plasttønne med vann i hagen var den vanlige løsningen.

Helt krasst, strøm er luksus, varme går an å ordne, oversvømmelse takler man ved å bygge på en høyde, og vulkanutbrudd overlever du ved å flykte, men uten vann dør du. Brønn eller regnvann er det som gjelder. Ellers får du gjøre som i fattige land, bruke halve dagen til å hente og rense vann.

Og hvilke materialer ville dere bruke til huset?
Med vulkanutbrudd mener jeg heller at det ville blitt betydelig mørkere og kaldere!

kamilenski skrev:
Med vulkanutbrudd mener jeg snarere at det ville bli betydelig mørkere og kaldere!
Tror snarere det blir veldig lyst og varmt!!! :wow:

Vedstabel, peis og kakkelovn har jeg. Jordkjeller også og dessuten selvtrykk fra brønnen :)

öringen skrev:
Vedkubbe, kamin og kakkelovn har jeg. Jordkjeller også og dessuten selvtrykk fra brønnen :)
Har du allerede planlagt for des 2012?

kamilenski skrev:
Har du allerede planlagt for des 2012?
Hva skjer da tro?

Jordens undergang ifølge noen.

Når det gjelder at en bunker ikke er et hus, så jo, det finnes en mellomvariant der man kun bygger en kjeller uten hus oppå. Man setter da takvinduer i stedet for vanlige vinduer, og et slikt hus blir faktisk lysere enn et vanlig siden lyset kommer fra riktig retning, og huset skygger jo ikke for seg selv.

Som noen sa, er det vann og varme som er viktigst. Vedovn pluss vedkamin, så har man løst den biten. Med vedovnen kan man dessuten koke vann og på den måten fikse enkel rensing.
En ordentlig gravd brønn anbefales sammen med ei bøtte i tau. Enkelt og kan neppe ødelegges.

öringen skrev:
Hva skjer da tro?
Mayakalenderen går bare til 12-12-12, der tror mange "end of days"
Men helt enkelt at kalenderen er ikke spesifisert etter det. Mayakalenderen er jo ganske gammel, de kunne jo ikke skrive den i all evighet..

tror jo ikke at man kan bygge bort jordens undergang.
men det er ikke feil å være på topp når det skjærer seg.
har selv to ildsteder, masse ved, generator 220v, kommunalt vann og eget, avløp likens,
nå vil jeg bare ha et tilfluktsrom som skal være skikkelig isolert for den gode varmens skyld. ;)

Problemet er bare at dere har planlagt for en midlertidig driftsstans, ikke 10 år i vulkanask mørke ... muuhaaaa

tallmilan skrev:
Problemet er bare at dere har planlagt for en midlertidig driftsstopp, ikke 10 år i vulkanaskemørke ... muuhaaaa
Island 2010. Den varte ikke i 10 år!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.