Jeg skal rive ut et 60-skap for å installere oppvaskmaskin. Men jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre med forankring av kjøkkenbenken.
Se bilder forfra samt ovenfra skapets innside. Kan man trekke noen skruer i kjøkkenbenkens treramme som settes i benkeplaten til venstre? Eller blir det for svakt?
Oppvaskmaskinen tar jo opp hele skapets bredde så nær som to millimeter. Så det er jo ikke så mye plass til andre løsninger?
Hva tror dere?
Kjøkkenskap med hvite dører, håndtak og benkeplate i rustfritt stål. Tørkestativ på benken ved siden av vasken.

Skapets innside med trelist, hengsle og skruer synlige. Diskusjon om forankring av benk ved installasjon av oppvaskmaskin i 60 cm skap.

Oppvaskmaskinen har 2 hull, ett på hver side, du fester den ene skruen i skapstammen til høyre og den andre til venstre, sett en bit lekter eller lignende bak dekksiden om du trenger noe å feste i, om benken bare hviler på stammen mot veggen så kan det være bra å sette 2 trestykker under mot veggen tilsvarende samme høyde som stammen.

Hei Andy
Takk for svaret, men jeg henger ikke helt med. Hva mener du med "hviler mot stommen mot veggen"? Oppvaskbenken hviler akkurat nå på skapsiden som jeg skal fjerne. Den er limt i en smal benkeplate til venstre. Kan du forklare igjen? Kanskje tegne en bilde på et papir som du tar bilde av og laster opp?

Hvis du borer gjennom rammen og benkeplaten, kan du bruke lange kraftige skruer som trekkes inn i veggen.

• Liker
finlirarn
  • Laddar…
finlirarn skrev:
Hei Andy
Takk for svaret, men jeg henger ikke helt med. Hva mener du med "hviler mot stommen mot veggen"? Diskbenken hviler akkurat nå på skapsiden som jeg skal fjerne. Den er limt i en smal benkeplate til venstre. Kan du forklare igjen? Kanskje tegne en bilde på et papir som du tar bilde av og laster opp?
Du må trekke ut skapskroget og se om Diskbänken er festet eller hviler på noe, f.eks. bak passbiten, hvis den bare har ligget på skapskroget så bør du feste den på en måte, ellers kan den kanskje presse på toppen av maskinen.

Men som sagt, start med å løsne skapskroget og trekke det ut.

• Liker
finlirarn
  • Laddar…
Ok

Takk for svarene, Andy og Danne. Jeg har litt ideer nå.

Det finnes noen forskjellige måter liten trelist i veggen under platen, typ list eller feste med vinkeljern mot vegg /passbit det blir nok ingen problemer, men som sagt lettere å se når du har dratt ut skapet, pleier bare være å løsne skruene og dra det rett ut, har du ben under som man skrur for å justere høyden så letter det å skru dem så skapet synker ned litt fra benkeplaten.

• Liker
finlirarn
  • Laddar…
Legg gjerne ved et bilde når du har dratt ut stommen, kan være gøy å se hvordan det ser ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.