Hei!
Er i gang med å fikse garasjen nå, det er en varm garasje bygd sammen med villaen.
Per i dag er veggene stygge med mange skruehull og skader.
Hvordan fikser jeg dette på best mulig måte? Er det renoveringsgips som gjelder?
Hvordan monterer jeg dem? Skrue eller lim?
Hva sparkler jeg skjøtene med?

Hvor langt ned mot gulvet skal man gå? Skal gipsplaten hvile mot gulvet eller skal man ha en liten luftspalte?
Det er et betonggulv i garasjen og også det vil få en oppfriskning gjennom granittkeramikk som det peker mot nå.
Kommer da til å montere en metallist som skal fungere som "gulvlist".

Hva tror dere om dette? Kom med forslag, slik at jeg har noen å utveksle ideer med :)

Om det er gips nå så vurder å ta den ned og sette ny, sjekk hva renoveringsgipsen koster først.
Eller sett vanlig gips et lag til.
Høyden på gipsen må vel tilpasses mengden vann på gulvet.

Protte

Heisan,
jeg har prøvd et par forskjellige metoder for å fikse slike gamle "ødelagte" vegger. 1) renoveringstapet som man fester med våtromslim. Man legger vådene kant i kant. Den er ganske tykk og kommer på ruller. 2) renoveringsgips som jeg satte opp med fix (fikk tips her på forumet). Jeg festet med skruer, men tok deretter bort skruene igjen før sparkling. På akkurat den veggen var det et bedre valg ettersom øvre halvdel var en litt flimrete masonittvegg og nedre halvdel var av lettbetong. Bare å lime over rubbet så å si og resultatet ble en solid vegg. Begge metodene fungerte bra. Men om det i ditt tilfelle finnes lekter bak den gamle gipsen å feste skruer i, så ville jeg nok ha valgt å skru opp renoveringsgips om jeg ville ha det pent. Har også hørt om dem som har brukt konstruksjonslim. I min egen garasje krever jeg ingen finish så der kunne jeg i stedet tenke meg å skru opp f.eks. kryssfiner som gjør det enkelt å feste ting på veggene. Om det finnes risiko for fukt ville jeg ha valgt å la det være en spalte nederst, akkurat som du selv er inne på.

Tillegg: for å sparkle skjøtene kan du få hundre forskjellige forslag, men jeg anbefaler først å feste såkalt malerremse (papirremse) med våtromslim over skjøtene. Deretter sparkle med noe lett å jobbe med som f.eks. Alcro Lett Hand (tror jeg det heter). Slike selvklebende glassfiberremser som de selger overalt er ikke så bra.

Sist redigert:
jeg ville velge å sette 13 mm gips på den og forskyve skjøtene, den er trolig ikke dyrere enn renoveringsgipsen
skru gjennom begge med 42 mm gipsskrue

Skru renoveringsgipsen kan være vanskelig da den er 90 cm bred og stenderne trolig på 60, vil stemme i annenhver skjøt.

Protte

• Liker
BVP
  • Laddar…
prototypen skrev:
Skru det renoveringsgipsen kan være vanskelig da den er 90 cm bred og stenderne trolig på 60, vil stemme i annenhver skjøt.

Protte
da funker det med 120 gips

Har du mulighet så ta ned det gamle gipset og sett opp ny 13mm, alternativt sett 13 mm på det gamle gipsen, ingen mening med renoveringsgips da det er ca 20:- dyrere per plate, går i stykker mye lettere og gir ikke samme stabilitet. Renoveringsgips kan du sette i den trange gangen eller i den lille leiligheten og lignende der hver mm er av verdi.

vet ikke hvor dårlige veggene er men å sparkle er kanskje et alternativ til å bytte gipsen?

Takk for alle svar! Å sparkle opp alt kunne evt. gå an å gjøre, har ikke sett så mye etter litt større hull, har i alle fall sett et stort som en håndflate, derimot er det jo ikke noe problem å sparkle igjen diverse spiker og skruehull.

Skal sammenligne litt priser på hva mellomforskjellen blir på å bruke 6mm samt 13mm gipsplater, interessant at de tykkere skulle være billigere.

Per i dag er veggene malt påskeliljegule, bak de tidligere skapene er veggen lys brun, typ. Spørsmålet er hvor mye mer maling det går med å kun sparkle og male det hvitt mot å sette opp nye, friske gipsplater og male det hvitt.

Selvfølgelig er det verdt å ha i tanken hva sluttsummen og de endelige arbeidstimene lander på.

Hva tror dere om gips på gips eller å rive ned det gamle gipset og erstatte med nye plater?

Med vennlig hilsen, Jimmie

Kanskje en mellomvei - bytte bare ut virkelig dårlige plater og sparkle opp de andre? Da går det ikke med like mye materiale.

Har sett litt nærmere nå.
Sideveggene er gipset med 13mm gipsplater, 1200mm brede.
Garasjens bakvegg er en mellomvegg inn til en lagerdel der er det sponplater.
Stenderne har en c-c avstand på 600mm

Er nok ikke noen ide å bare sparkle, så hva ville dere gjort?

Alt 1: renoveringsgips oppå eksisterende vegg
Alt 2: 13mm gips oppå eksisterende vegg
Alt 3: rive ned eksisterende vegg og montere opp nytt 13mm gipsplater?

Alternativ 2 uten tvil, forskyv skjøtene

Uten å blunke 2.
Dobbeltgips er ikke uvanlig og ofte et krav mellom ulike deler av en bygning.

Protte

Takk for svarene!
Kommer til å kjøre på dette, dere har overbevist meg!
Kjøre på 42mm gipsskrue som noen sa tidligere i tråden?
Hvilken metode anbefales ved opphengspunkt av hyller etc?

Jimmu skrev:
Takk for svarene!
Kommer til å kjøre på dette, dere har overbevist meg!
Kjøre på 42mm gipsskruv som noen sa tidligere i tråden?
Hvilken metode anbefales ved opphengspunkt av hyller etc?
Enig!
Dobbelgips er gull!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.