Tenkte å støpe fast 22mm stolpesko i 23-24mm hull jeg har boret i berget.

Jeg mener å huske at det finnes noe som heter "sluring". En blanding av vann og sement som man kan bruke?

Er det noen som har en bra oppskrift og oversikt over hvordan man gjør det?

Jeg har ingen ren sement hjemme på hylla... går det bra med murebruks B og vann?

Du skal vel bruke ekspanderbetong om jeg ikke er helt ute.

Edit: Så nå at det var veldig lite mellomrom...

Ankermasse finnes på tube/sprøyte.
Men hele formålet var kanskje at du eventuelt hadde alle nødvendige ingredienser hjemme.

Akkurat... tenkte at ankermasse var litt dyrt og overkill... Har heller ikke så mye ekstra plass i hullet mellom jern/fjell.

Kan man bare helle ned en veldig løs blanding av mørtel & vann i hullet og så trykke ned armeringsjernet?

Ankermassen doserer du før du setter i jernet, og en gitt mengde avhengig av hulle dimensjon / jern dimensjon, pleier å være måleskala på tuben.

Håper du får svar fra noen andre om sementen, for det vet jeg ikke så mye om...

Mørtel er porøst og ikke å anbefale. Fungerer nok bra med veldig løst blandet sement+vann, men å anbefale er helt klart ankermasse.

Jeg bruker iblant en billig tokomponent sparkel. Oftest polyesterbasert, noen ganger med korte glassfiber i blandingen. Har fungert bra hittil.

anaitis skrev:
Jeg bruker av og til en billig tokomponent sparkel. Ofte polybasert, av og til med korte glassfibre i blandingen. Har fungert bra hittil.
Kan det funke med vanlig maxit rapid flytsparkel, fiberforsterket? Om det ikke er noen større sidebelastning...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.