Vi kjøpte en TV for siden ett år tilbake med mening å også henge den opp på veggen. Veggfestet har stått i et hjørne i ekstrarommet og bare stirret på oss, i dag tenkte jeg å ta tak i det.
Og det var ikke så bare for min del likevel. Først så er det en gipsplate (Antagelig? Huset er fra tidlig 1900) deretter en tomrom på 1-2CM, deretter er det tre 5-7CM.
Kan jo ikke bare skru gjennom, da vil vel gipsplaten "bøye" seg inn mot treet. Si at man skrur forsiktig gjennom, vil veggen tåle skruer som sitter 5-6 CM inn i treet, deretter "henge" i gipsen? TVen veier for øvrig ca. 22 kg.
Er så dårlig når det kommer til sånt her, tør ikke bare prøve heller når det er TVen.
Mvh
Fredrik
Og det var ikke så bare for min del likevel. Først så er det en gipsplate (Antagelig? Huset er fra tidlig 1900) deretter en tomrom på 1-2CM, deretter er det tre 5-7CM.
Kan jo ikke bare skru gjennom, da vil vel gipsplaten "bøye" seg inn mot treet. Si at man skrur forsiktig gjennom, vil veggen tåle skruer som sitter 5-6 CM inn i treet, deretter "henge" i gipsen? TVen veier for øvrig ca. 22 kg.
Er så dårlig når det kommer til sånt her, tør ikke bare prøve heller når det er TVen.
Mvh
Fredrik
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 431 innlegg
Om huset ditt er så gammelt er det nok ikke gips du har i veggen, men heller en slags masonite-plate eller lignende.
Hvor rart at det er et tomrom mellom sannsynligvis tømmeret eller treet til platene.
Hvis jeg var deg, ville jeg nok laget hull i platen der du skal ha veggfestet. Og deretter feste en bjelke i tømmeret som du så kan skru veggfestet i.
Det holder absolutt best, for TVen må jo ikke falle ned.
Har du tapet eller malt vegg? Det er jo ikke så vanskelig å dekke til det hullet du lager, spesielt siden TVen dekker det også.
Hvor rart at det er et tomrom mellom sannsynligvis tømmeret eller treet til platene.
Hvis jeg var deg, ville jeg nok laget hull i platen der du skal ha veggfestet. Og deretter feste en bjelke i tømmeret som du så kan skru veggfestet i.
Det holder absolutt best, for TVen må jo ikke falle ned.
Har du tapet eller malt vegg? Det er jo ikke så vanskelig å dekke til det hullet du lager, spesielt siden TVen dekker det også.
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 431 innlegg
Forstod jeg deg rett at du har en slags plate først. Deretter et mellomrom på ca 2cm og direkte etter det tre eller er det 5-7cm mellomrom igjen?
En plate, deretter mellomrom og så 5-7CM tre. Så bak det ser det ut til å være mellomrom igjen. Har bare et hull boret rett igjennom for en antennekabel, så ser ikke videre mye heller...holmberg87 skrev:
Og det er malt på tapet...
Så det med å lage et hull og feste en regel, slikt er langt fra min kunnskap - verdt å nevne er jo at dette er en leiebolig.
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 431 innlegg
Okei! Ja da er kanskje ikke å rive så aktuelt. Med mindre du spør utleieren din. Men jeg tror uansett at hvis du bruker lange grove skruer, så kommer det til å sitte som fjell uansett. Det ser jo ut til å være godt virke å skru i, og at det er 1-2 cm mellomrom tror jeg ikke gjør noe, siden festet er stort og fungerer som en "skive" eller støtte også.
Svikt skiven noe?
Svikt skiven noe?
Skruene som følger med til heftet (4 st) er veldig grove. Vi satte opp en hylle på samme vegg tidligere, så tok jeg litt ekstra lange skruer, med tanke på mellomrommet og at det var gips eller så.. (Så de skulle settes i tre da..) Og jeg dro til litt vel hardt på den ene, da så to plugger ut gjennom tapetet, ganske lei, dro ut skruen og prøvde å slå dem inn og stramme skruen litt lettere.holmberg87 skrev:Okei! Ja da er nok ikke å rive kanskje så aktuelt. Om du ikke spør din huseier. Men jeg tror uansett at tar du lange grove skruer så kommer det til å sitte som fjellet uansett. Det ser jo ut til å være bra treverk å skru i, og at det er 1-2 cm mellomrom tror jeg ikke gjør noe siden festet er stort og blir som en "brikke" eller støtte også.
Fjærer platen noe?
Antar at man kanskje får kjøre med samme metode på TVen, dra til, men ikke for hardt.. I verste fall da så har vi ødelagt en tv, en tv-benk og et gulv. Haha..
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 431 innlegg
Hovedsaken er at skruene er så pass lange at de trekker godt inn i treverket.
Brukte du plugg da du satte opp hyllen? Du trenger nok ikke plugger hvis du skrur inn i treverket. Plugger har du for at skruen skal feste og dra, noe den allerede gjør i treverket.
Det lille mellomrommet mellom gips og tre vil ikke spille så stor rolle, du kan stramme ganske hardt.
Siden veggfestet vil dekke en stor del av veggen, vil kraften fordeles jevnt, og du kan stramme hardt.
Er du usikker kan du skru inn en skrue og kjenne på den, dra nedover for å se hvordan den sitter.
Men det vil sikkert sitte godt, skal du se.
Hvor lang er skruen?
Du burde ha ca 70 mm til det der, så du kommer inn i treverket
Brukte du plugg da du satte opp hyllen? Du trenger nok ikke plugger hvis du skrur inn i treverket. Plugger har du for at skruen skal feste og dra, noe den allerede gjør i treverket.
Det lille mellomrommet mellom gips og tre vil ikke spille så stor rolle, du kan stramme ganske hardt.
Siden veggfestet vil dekke en stor del av veggen, vil kraften fordeles jevnt, og du kan stramme hardt.
Er du usikker kan du skru inn en skrue og kjenne på den, dra nedover for å se hvordan den sitter.
Men det vil sikkert sitte godt, skal du se.
Hvor lang er skruen?
Du burde ha ca 70 mm til det der, så du kommer inn i treverket
Nei, ingen plugger når jeg satte opp hyllen.holmberg87 skrev:Hovedsaken er at skruene er såpass lange at de drar inn en bra bit i treet.
Brukte du plugg når du satte opp hyllen? Du trenger sikkert ingen plugger hvis du drar inn til treet. Plugger har du for at skruen skal feste og dra, noe den allerede gjør i treet.
Det lille mellomrommet gips/tref ikke spiller så stor rolle, du kan dra til ganske hardt.
Siden veggfestet vil dekke en stor del av veggen, så vil kraften fordele seg jevnt og du kan dra til hardt.
Er du usikker, kan du skru inn en skrue og kjenne på den, dra nedover for å se hvordan den sitter.
Men det vil sikkert sitte bra skal du se.
Hvor lang er skruen?
Du bør ha ca 70mm til det der så du kommer inn i treet![]()
Målte for å være helt sikker, burde vel kanskje ha gjort det fra starten?
Gips + tomrom 2-2,5 cm. Deretter er det 3-4 cm treverk, vanskelig å si eksakt, fikk ingen kant direkte der, ligger masse sagflis løst bak "tre-delen". Skruene som følger med heftet er 6 cm og veldig grove, 4 stk.
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 431 innlegg
Er det en innervegg? Tenkte siden du kan avgjøre hvor mye tre det er.
Det går nok bra å bruke de skruene som følger med. Kommer de bare inn i treet så kommer det sitte. Forskjell ville det vært om du bare hadde gips..
Det går nok bra å bruke de skruene som følger med. Kommer de bare inn i treet så kommer det sitte. Forskjell ville det vært om du bare hadde gips..
Ja, akkurat, vi har jo boret et hull rett gjennom til soverommet for antennekabel.holmberg87 skrev:
Ja, men så bra. Tusen takk for svaret!
Gjør noen hylser av en bit rør eller lignende, i lengde som rekker gjennom gipsen inn til treveggen. Bor hull gjennom gipsen slik at hylsene kan bunne mot treveggen, så drar du veggfestets skruer gjennom disse. Da kan ikke gipsplaten presses inn når du strammer til.
Ulempen er at det blir litt større hull å reparere om TV-en skal ned igjen noen gang.
Ulempen er at det blir litt større hull å reparere om TV-en skal ned igjen noen gang.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Utendørs treningsstudio i kombinasjon med to trær
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Tv uppsättning
Socialt & Projekt -
Guide till denna tv uppsättning?
HiFi, TV & Hembio -
Tilluftventil i Tvättrum i kombination med frånluftsventil till frånluftsvärmepump
Frågor och svar om värme -
Två grupper på en kombinationsram
El