K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.868 innlegg
Tenker mure opp noen ikke-bærende innervegger i kjelleren med 90mm lettklinkerblokker. Det kommer til å bli to døråpninger der jeg har tenkt å legge lettklinkerbjelker. Leser nå produsentens anvisninger om et anleggsmål på minst 250mm. Teksten står generelt, vet ikke om det er forskjell mellom ulike lengder/bredder bæreevne etc.
I mitt tilfelle hadde jeg tenkt at den ene døråpningen skulle være direkte mot motsatte vegg (se vedlegg), dette ville gi et anleggsmål på 90mm, noe som høres spinkelt ut i forhold til produsentens anvisninger. Det man kan trøste seg med er vel at det trolig bare er 1 rad murblokk som vil bli murt på bjelken.
Bjelkens egenvekt er 18Kg og med en rad murblokk oppå blir det 16Kg på bjelken.
Bjelkens lastekapasitet er 14 kN/lpm. Blokkenes trykkfasthet er 3 N/mm2, kategori 1.
Tror dere det funker eller finnes det andre alternativer som kan være mer passende? Typ plass-støpe en bjelke eller sette ned en strekkstang fra betonghvelvet som går gjennom bjelken sammen med en flatjern+mutter som et komplement til det korte anlegget?
Siste utvei er å regle opp veggen, men det føles feil i en gammel kjeller, unngår det så langt det går.
EDIT:
Slik sier Weber om sine lettklinkerbjelker:
UTFØRELSE
Leca Bjelken legges med den merkede delen opp i mørtel
på det uskadede anlegget med en anleggs-lengde på
minst 250 mm. Ved mindre laster kan anleggs-lengden
kortes ned i samråd med konstruktør.
Da blir jo spørsmålet hvor liten en mindre last er og hvor langt man kommer på 90mm..
I mitt tilfelle hadde jeg tenkt at den ene døråpningen skulle være direkte mot motsatte vegg (se vedlegg), dette ville gi et anleggsmål på 90mm, noe som høres spinkelt ut i forhold til produsentens anvisninger. Det man kan trøste seg med er vel at det trolig bare er 1 rad murblokk som vil bli murt på bjelken.
Bjelkens egenvekt er 18Kg og med en rad murblokk oppå blir det 16Kg på bjelken.
Bjelkens lastekapasitet er 14 kN/lpm. Blokkenes trykkfasthet er 3 N/mm2, kategori 1.
Tror dere det funker eller finnes det andre alternativer som kan være mer passende? Typ plass-støpe en bjelke eller sette ned en strekkstang fra betonghvelvet som går gjennom bjelken sammen med en flatjern+mutter som et komplement til det korte anlegget?
Siste utvei er å regle opp veggen, men det føles feil i en gammel kjeller, unngår det så langt det går.
EDIT:
Slik sier Weber om sine lettklinkerbjelker:
UTFØRELSE
Leca Bjelken legges med den merkede delen opp i mørtel
på det uskadede anlegget med en anleggs-lengde på
minst 250 mm. Ved mindre laster kan anleggs-lengden
kortes ned i samråd med konstruktør.
Da blir jo spørsmålet hvor liten en mindre last er og hvor langt man kommer på 90mm..
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
3 N/mm2 tilsvarer ca 30 kg/cm2. En bæring på 9x9 cm tåler altså et bæringstrykk på 81x30 = 2430 kg. Det bør altså ikke være noe problem.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.868 innlegg
Takker!
Hvis jeg hadde stilt alt på høykant på disse 9x9 så hadde opplagstrykket blitt bjelkens vekt pluss 16 kg for murblokkene? Eller beregner man trykket på en annen måte?
Kan det finnes andre parametere som gjør at opplaget er uegnet? Typ at armeringen er trukket inn 50 mm i bjelken etc.?
Hvis jeg hadde stilt alt på høykant på disse 9x9 så hadde opplagstrykket blitt bjelkens vekt pluss 16 kg for murblokkene? Eller beregner man trykket på en annen måte?
Kan det finnes andre parametere som gjør at opplaget er uegnet? Typ at armeringen er trukket inn 50 mm i bjelken etc.?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Litt forenklet så tar du den samlede lasten på bjelken (inkludert dens egenvekt) og dividerer med to for å få lasten på respektive opplag. Deler du deretter opplagslasten med opplagsflaten så får du trykket. Jeg kjenner ikke til om det finnes andre parametere som har med lecabalkens utførelse å gjøre. Det er klart at opplaget bør ha en viss minimumslengde slik at bjelken ikke sklir av, men det er det nok ingen fare for her. Bjelken har jo en ubetydelig last. Makslasten på 14 kN/m betyr jo ca 1400 kg på 1 meter, noe som er ganske mye mer.
Klikk her for å svare