Hanebjelken er to lag 45x70mm...B bopakoster skrev:
Som sagt, holder det å plassere bjelkene på loftet på en flate av 45x25mm og feste dem i mellomstykkene, eller trenger jeg å sage et 45mm bredt hull i disse?
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Det høres kanskje litt knapt ut.
men skru platevinkler mot de stående bjelkene, både i gulvbjelkene og takstolene,
så kanskje det holder.
Skråstøttene på bildet, er de midlertidige under byggetiden bare?
Hvordan tenker du stive av bygningen senere, så den ikke gir etter?
men skru platevinkler mot de stående bjelkene, både i gulvbjelkene og takstolene,
så kanskje det holder.
Skråstøttene på bildet, er de midlertidige under byggetiden bare?
Hvordan tenker du stive av bygningen senere, så den ikke gir etter?
Takk! jeg kommer til å sette et lag 45x95 bjelker på tvers av taklaget kom jeg på nå (mer isolasjon) det blir jo da også et bedre underlag for innertaksbjelkene da!KnockOnWood skrev:
Snedstræverne er midlertidige, kommer til å erstattes med 2 hullbånd vinkelrett mot hverandre/vegg.
To fordi båndet bare tar opp trekkspenninger.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Nå blir jeg skikkelig forvirret og forstår ikke i det hele tatt hvordan dette takbjelkelaget skal bygges opp.B bopakoster skrev:
Noen andre som kanskje begriper?
@KnockOnWood Siden det er vinduer og døråpninger i veggene, går det ikke å sette diagonale hullbånd mellom vegghjørnene. Veggen på bildet ovenfor har to rom som er 1x2,4m. Et hullbåndskryss der burde vel fungere? Det er samme situasjon på gavlveggen, et hullbåndskryss som sitter over to rom som er 1,2x2,4m burde vel være nok?B bopakoster skrev:Takk! jeg kommer til å sette et lag 45x95 lekter på tvers av taksperrene husker jeg nå (mer isolasjon), det blir jo også et bedre underlag for innertakslektene da!
De skrå strekkene er midlertidige, vil bli erstattet med 2 hullband vinkelrett mot hverandre/vegg. To fordi båndet bare tar opp strekkspenninger.
Eller:
Hvis veggene kles med plate materialer får de jo en stabiliserende funksjon. Jeg bygger med stående panel på utsiden og liggende not og fjær på innsiden kledd med 13mm gips. Kan det være nok med gipsen som sidestabilisering?
Beklager min uklarhet! Skal prøve å forklare:KnockOnWood skrev:
Takkonstruksjonen består av takstolenes underarm 45x145mm CC1200mm samt imellom disse bjelker 45x145 så takkonstruksjonen består av 45x145mm bjelker CC600mm.
Normalt setter man vel lekter for undertaket, men jeg setter i stedet to lag bjelker for å få plass med mer isolasjon samt et elinstallasjonslag, først et lag 45x95mm på tvers av takkonstruksjonen så enda et elinstallasjonslag 45x45mm på tvers igjen..
PS: å legge isolasjonen oppover i stedet (normalt atferd) begrenses av den lave takvinkelen 17°. DS
PPS: jeg gjorde slik i etappe 1 delen av husrenoveringen i fjor, https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-gardshus-riva-helt-eller-delvis.337652/#post-3233757 et årsak til med to kryssende lag var at jeg ville ha takpanelbordene parallelt med langvegge
n...og nå fortsetter jeg etappe 2 med den konstruksjonen. DS
Bilde fra etappe én, viser taket med nederste installasjonslagets 45x45bjelker under 95mm isoleringslaget

Sist redigert:
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
OK, det høres ut som du løser det på en fornuftig måte.
Lykke til med byggingen!
Lykke til med byggingen!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Brygga av tryggimpregnerat virke, måste den fortsätta oljas?
Lösvirke & Timmerhus -
Ni som lägger mycket tid på jämföra elpris mm
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Översyn av dränering - Första husköpare
Grund & Markarbeten -
Vad har jag hittat för brunn i trädgården?
Vatten & Avlopp -
App som mäter momentan elförbrukning/export till HAN-porten
Villalarm & Hemautomation