Hei
jeg har, som mange andre i forumet, en kjellerstue som etter 50 år trenger en oppussing. Jeg har vært ganske forsiktig med rivingen, mest for å undersøke tilstanden og konstruksjonen.
Som forventet er det trestendere tett inntil veggene av lecablokk, isolert fra gulv til tak kledd med gips. Gulvet er bygget opp med trestendere og isolert og kledd med furuplanker. Til min store forbauselse er det ingen antydning til fukt, verken synlig eller merkbar lukt, det lukter bare gammelt som støv.
Derfor har jeg begynt å vurdere en ”facelift” i stedet, forutsatt at hele rommet ser ut som der jeg har undersøkt.
Da tenkte jeg å beholde reisverket og isolasjonen og bare bytte vegg- og gulvbelegg. OSB og gips på vegg, gulvspon og eventuelt gulvgips på gulv med parkett. Med begrunnelsen: hvorfor endre noe som ser ut til å fungere (selv om det er feil).
Mitt spørsmål er egentlig om det nye overflatematerialet åpenbart påvirker funksjonen på en negativ måte slik at jeg likevel blir nødt til å bygge om alt med stålstendere, osv. som jeg planla fra start.