Hei, har nylig kjøpt leilighet der jeg har en vegg med pusset tegl. Har ikke fått tilgang enda, så vet ikke hundre prosent om det er massiv eller hulltegl, men ifølge selgeren så er han nesten helt sikker på at det er massiv tegl.
Mitt spørsmål er, jeg har tenkt å kjøpe en TV-møbel med vegghengte vitrineskap som inngår (lenke finnes nedenfor), jeg synes at det ikke burde være noen problemer å henge disse skapene på veggen, men tenkte å høre med dere litt mer kunnskapsrike først. Er det noe jeg bør tenke på om det skulle vise seg å være hulltegl? Går det an å henge relativt tunge vitrineskap på en teglvegg?
Hvis så, ville jeg trenge forslag på plugg. Spikerplugg eller noe annet alternativ? Antar at det skal være spikerplugg til massiv tegl og en annen plugg til hulltegl.
Takk på forhånd!
Mvh Rasmus
http://www.passionhome.se/shop/inne/rea/zoom-2/
Mitt spørsmål er, jeg har tenkt å kjøpe en TV-møbel med vegghengte vitrineskap som inngår (lenke finnes nedenfor), jeg synes at det ikke burde være noen problemer å henge disse skapene på veggen, men tenkte å høre med dere litt mer kunnskapsrike først. Er det noe jeg bør tenke på om det skulle vise seg å være hulltegl? Går det an å henge relativt tunge vitrineskap på en teglvegg?
Hvis så, ville jeg trenge forslag på plugg. Spikerplugg eller noe annet alternativ? Antar at det skal være spikerplugg til massiv tegl og en annen plugg til hulltegl.
Takk på forhånd!
Mvh Rasmus
http://www.passionhome.se/shop/inne/rea/zoom-2/
Viktigst er å tenke på at fugene antagelig er sprø som spettekake. Om det går, prøv da heller å feste i sten. Jeg ville ikke tatt spikerplugg, får bedre spenn med skrue+plugg, finnes masse varianter å velge mellom for tegl. Om du ender med et hull i en fuge, bruk f.eks. plugg for lettbetong. Sørg for å få riktig lengde på pluggene og skruene, se instruksjoner på pluggen. Tenk på at du skal gjennom pussen og inn minst 5 cm i stenen, og at innfestingen tar litt av skruens lengde.
Synes ikke det skal spille noen rolle om det er håltegl. Fest med plugg og skru. Bor forsiktig, første laget puss pleier å falle av bare man berører det og risikerer å lage store hull. Bruk ikke borhammer, men en vanlig slagbormaskin. Det er ikke engang sikkert du trenger å bruke slagfunksjonen.
Klikk her for å svare