Hvor bra er det å oppbevare sitt virke som man tenkt å bruke til våren ute under en presenning fram til da? Det dreier seg mest om div reglar og råspont? Har ingen plass/mulighet til å oppbevare det innendørs eller under tak. Finnes det noen bra knep når man skal oppbevare det ute så man ikke har en haug krokete og skjeve bord når man skal begynne å bygge sin bod mot vårkanten.
Virke skal oppbevares stablet med lekter mellom hvert lag slik at luften kan sirkulere. Ca. 1 meter brede stabler med tre til fire lekter på jevne avstander i hvert lag og med lektene nøyaktig midt foran/over hverandre i de ulike lagene slik at trykket blir likt. Lektene skal være like tykke og ikke for brede. Jo høyere stabler, desto større vekt og desto mindre risiko for skjevhet. Det groveste virket legger du underst da risikoen for at det bøyer seg er større. Presenning er ikke den optimale dekningen – spesielt ikke lettpresenning da den ikke er tett. Plåt er bedre, men hvis du ikke har annet bør du ordne så den ikke ligger an mot virket (f.eks. med paller øverst). Råspont som jo er tørket ville jeg personlig ikke hatt ute i det hele tatt. Rått virke derimot har det bedre av å være ute der det sirkulerer.
Tanken var vel å lagre tørket virke ute, ikke å tørke rått virke til sommeren? På sagbrukene lagres saget, tørket virke under tak eller under plasthette, noen ganger i flere måneder. Det samme kunne en presenning gjøre, hold den dog åpen under så eventuell fukt kan vandre ut (og inn) som den vil. Viktigere er å legge stabelen minst 30 cm over bakken slik at regn ikke spruter opp på virket, da blir det lett mugg. Det er meget viktig at presenningen er tett på toppen, lekker det blir det store problemer, sjekk altså. Eller spikre sammen et midlertidig skur med presenningsvegger og tak. Lekter mellom hvert virkeslag trengs ikke, virket er vel tørt? Prøv å stable i minkende lengde slik at det ikke henger ned for mye 
Jeg vet ikke hvor Betula bor, men der jeg bor er det så fuktig ute at det tørre virket ikke er tørt særlig lenge. Selvfølgelig må virket være et godt stykke opp fra bakken. Man kan sikkert gjøre det på mange måter - det eneste som skjer om det går feil er at virket mugner/blåner og det er jo ikke hele verden. Min far har sagbruk/tømmerlager og han oppbevarer alt virket stablet med ribber imellom med unntak for det som er innendørs.
Jeg har oppbevart regelvirke, klyvsågde fasadeplank, osv osv utendørs i et par år nå. Det går helt utmerket. Bruk litt tid på å få underlaget helt plant så slipper man krokete bord. Jeg har plast og presenning som beskyttelse og prøver å legge noe mellom presenningen og virket for å få luftcirkulasjon. Det ser ut til å ha fungert bra.
og jeg vil legge an på fukten underfra. Jord eller gress er ikke et egnet underlag. Lastpaller er bra å begynne å legge på, da de lar luften sirkulere. 3 stk. er nok til 5 meters lengder. Deretter ribber mellom, som nevnt ovenfor. For å se hvor viktig det er at bordene blir riktig stablet, om de ikke skal brukes som korketrekkere, så gjør et besøk hos en ByggMax butikk 
Jeg bor i Göteborg og her er det ganske høy luftfuktighet på grunn av havet, men noen problemer med lagring av virke under presenning på riktig måte har jeg ikke sett. Virke som lagres utendørs under tak (presenning eller riktig tak spiller mindre rolle) uten å bli utsatt for direkte nedbør ovenfra, fra siden eller underfra vil holde 22-15% fuktighetskvote i normalt svensk utendørsklima avhengig av årstid. Lavest på våren–forsommeren og høyest på høst-vinter. Vanlig byggvirke tørkes normalt til ca: 18% dvs. midt i dette intervallet. Egentlig i høyeste laget for innendørs bruk men men... det er derfor vi må male panelet en gang til etter noen måneder.
Finnes ingen grunn til å strølegge virke som allerede er tørt.
Jo, forresten det er bra å legge inn tynne (5x30) "bindstrø" et sted omkring hver 5-10:de lag for å stabilisere stablen litt
Når det gjelder dekning, er det nok med regnbeskyttelse ovenfra, men da helst så det ikke kan regne inn fra siden. Det er lettere for eventuell fuktighet å vandre ut om sidene er åpne
5-sidig dekning (topp + sidene) blir jo som en plasthette med en viss risiko for kondens under toppen.
Den grundige ser naturligvis til at plassere stabelen på veldrenert grunn og gjerne med en fuktspærre (plast?) på bakken og deretter skikkelig med luft under stabelen.
Jo, forresten det er bra å legge inn tynne (5x30) "bindstrø" et sted omkring hver 5-10:de lag for å stabilisere stablen litt
Når det gjelder dekning, er det nok med regnbeskyttelse ovenfra, men da helst så det ikke kan regne inn fra siden. Det er lettere for eventuell fuktighet å vandre ut om sidene er åpne
Den grundige ser naturligvis til at plassere stabelen på veldrenert grunn og gjerne med en fuktspærre (plast?) på bakken og deretter skikkelig med luft under stabelen.
Klikk her for å svare