Vi står foran en ombygging av overetasjen, og jeg holder på å lage en spesifikasjon på hvordan jeg vil ha konstruksjonen av de bærende delene utført.
Jeg har en konstruktør som skal regne mer inngående på dette når det er skarpt leie, men vil allerede nå ha litt feedback/input på konstruksjonen (se bilder nedenfor).
Notater:
Grunntanken er å få en større møblerbar stue med åpent til mønet i delen som utgjør fellesrom både i eksisterende huskroppen samt nye arken.
Hanebjelkene er kuttet i delen som blir åpen til mønet.
Eksisterende takstoler virker spinkle i sammenligning med nybygde hus, derfor tør jeg ikke henge noe i dem (som ser ut til å være vanlig ved nybygg). For å ta opp lasten fra arkens yttervegger, tenkte jeg å forsterke takstolene opp til mønebjelken med 45 x 225, dette er kanskje ikke nødvendig?
Dimensjoner:
Eksisterende takstoler:
Overramme = 50 x 150 (2" x "6)
Underramme = 75 x 200 (3" x 8") (samme som bjelkelag mellom takstoler)
Støttebein = 50 x 100 (2" x 4")
Hanebjelke = 50 x 150 (2" x "6)
Takvinkel 38°
Taktekkingsmaterialer:
Råspont, betongpanner, både hus og ark.
Ny konstruksjon:
Langsgående mønebjelke = Limtre 90 x 405 (Hentet fra tabell basert på mønetak med fritt spenn på ca. 9 m) lengde 4,8m
Tverrgående mønebjelke (ark) = Limtre 90 x 270 (Hentet fra tabell basert på mønetak med fritt spenn på ca. 4 m) lengde ca. 4m
Yttervegg stendervegg (ark) 45 x 145
Takåser ark = 45 x 145 fritt spenn ca. 2 m (skal påskjøtes for mer isolasjon)
Forsterkede takstoler på begge sider av ark = 45 x 225
Søyler = limtre 90 x 90 (helst) eller 115 x 115 ved behov.
Alle innfestinger i bærende konstruksjon tenkte jeg å gjøre med hjelp av egnede spikerplater / vinkler o.l.
All hovedlast er tenkt å ledes ned via søyler til hjørnevegg / yttervegg. Søyler i husets midt havner nær søyler i underetasjen men ikke i rett linje (se bilder).
Hjørnevegg / yttervegg / søyler (underetasje) er lagt på forsterkede betongsokler som kan anses som helt stabile, bjelken i hjørnevegg = IPE 200 med støtte hver 4. m.
Håper noen har litt innspill/meninger/forslag å tilføye - takk på forhånd!
Ble kanskje litt uklart, jeg kan presisere mine funderinger litt:
- Er konstruksjonen med bjelker noe som forekommer eller ser det rart ut?
- Fjerning av hanebjelker risikofritt? Kan selv ikke se at de har noen funksjon lenger når alt hviler på mønebjelken..?
- Trenger takstolene forsterkning på begge sider av kvisten?
- Hvordan pleier man å gjøre med ventilasjonen av luftspalten ved åstak med åpen møne? Møneventiler?
- Rimelig (ikke optimal) isolasjonstykkelse i kvistens tak? (Vil beholde en god takhøyde).
- Noe annet jeg ikke har tenkt på?
Nå var det en stund siden du skrev om dine funderinger. Hvordan har det gått? Har dere bygget takkupa ennå, og hadde deres konstruktør noen innvendinger mot dine konstruksjonsforslag?
Pent utførte skisser
MVH // Simon
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.