Hei
Gammelt hus, brukes som sommerhytte. 2 etasjer, 90 kvm. Stamme av tømmer, bortsett fra en tilbygget trappehus på forsiden. Dårlig isolert.

Jeg har en fundering...
Nåværende fasade består av oljeimpregnert masonitt med lekter. Forsiden av huset har masonitt og lekter som har fått veldig mye juling, men på resten av huset ser masonitten helt ok ut. Dårlige lekter noen steder, men ellers som sagt helt ok. Hvor feil ville det være å bruke masonitt og lekter når jeg renoverer istedenfor å bruke bordkledning på "ordentlig"? Gevinsten ville være at jeg slipper å kle om hele huset og får en enhetlig fasade.

Det er en gammel klassiker. Du kan godt fortsette. Som du ser står det seg godt i mange år. Akkurat som med vanlig trepanel så er det vedlikeholdet som er med og styrer hvor lenge det holder. Fordi oljeherdet masonitt brukes som undertak, og da beregnes å holde 30-50 år som resten av taket så er det et slitesterkt og langlivet mtrl. Hvis du bruker rødtjære på de mest utsatte delene av fasaden så bør den holde i evinnelige tider.

Bekjente byttet fasaden nå i år 2018, masoniten den nye fasaden erstatter er fra 1955, altså 63 år gammel !!

• Liker
Oldboy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.