Om man skal øke den bærende evnen på en vegg. Er det da best å redusere CC fra 60 til 30 eller doble opp stenderne?

Rent spontant føles det som CC 30 må gi mer styrke enn å doble stenderne på CC 60. Det var min plan fra starten, men så sa en kollega at å doble stenderne var best, og jeg ble usikker..

Trebordene er 28x70 om det spiller noen rolle..

Tomture61
28 x 70 pleier å brukes som spredt panel!
45 x 70 pleier å brukes i mellomvegger.
Hva er det veggen skal bære opp, et gulv ovenfra eller?

• Liker
fahlis
  • Laddar…

Beste svar

Det som bestemmer stolpers (dvs stående bjelkers) bæreevne er risikoen for såkalt knekk (dvs utbøyning). To sammen skrudde bjelker er derfor stivere i den slanke retningen enn tilsvarende bjelker på tettere c/c. I så måte har din kollega rett. 28x70 er derimot ingen dimensjon som er egnet som stolpe.

• Liker
Dan_Johansson og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det som bestemmer stolpers (dvs stående stenders) bære-evne er risikoen for såkalt knekking (dvs utbøying). To sammen-skruede stendere er derfor stivere i den tynne retningen enn tilsvarende stendere på tettere c/c. I så måte har din kollega rett. 28x70 er derimot ingen dimensjon som er egnet som stolpe.
Pleier man å regne med platenes (gips/OSB/plyfa) knekkingshemmende virkning?

mattiasp mattiasp skrev:
Pleier man å regne med platens (gips/OSB/plyfa) knusehemmende virkning?
Absolutt. Plater virker både i den svake og den stive retningen.

Fullt klar over at virket er for svakt til å bære noe, derav denne tråden. Det skal brukes til en midlertidig bod som skal stå (forhåpentligvis) 2-3 år bare. De skal altså ikke bære noe gulv, bare et enklere tak til boden.

Tomture61 Tomture61 skrev:
28 x 70 pleier brukes som åpen panel! 45 x 70 pleier brukes i mellomvegger. Hva er det veggen skal bære, et gulv ovenifra eller?
En bærende innervegg ville jeg neppe våge meg på å bruke 45*70 engang.

Vi har masse med åpen panel igjen som uansett må bort.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.