Om man skal øke den bærende evnen på en vegg. Er det da best å redusere CC fra 60 til 30 eller doble opp stenderne?
Rent spontant føles det som CC 30 må gi mer styrke enn å doble stenderne på CC 60. Det var min plan fra starten, men så sa en kollega at å doble stenderne var best, og jeg ble usikker..
Trebordene er 28x70 om det spiller noen rolle..
Rent spontant føles det som CC 30 må gi mer styrke enn å doble stenderne på CC 60. Det var min plan fra starten, men så sa en kollega at å doble stenderne var best, og jeg ble usikker..
Trebordene er 28x70 om det spiller noen rolle..
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det som bestemmer stolpers (dvs stående bjelkers) bæreevne er risikoen for såkalt knekk (dvs utbøyning). To sammen skrudde bjelker er derfor stivere i den slanke retningen enn tilsvarende bjelker på tettere c/c. I så måte har din kollega rett. 28x70 er derimot ingen dimensjon som er egnet som stolpe.
Pleier man å regne med platenes (gips/OSB/plyfa) knekkingshemmende virkning?J justusandersson skrev:Det som bestemmer stolpers (dvs stående stenders) bære-evne er risikoen for såkalt knekking (dvs utbøying). To sammen-skruede stendere er derfor stivere i den tynne retningen enn tilsvarende stendere på tettere c/c. I så måte har din kollega rett. 28x70 er derimot ingen dimensjon som er egnet som stolpe.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Fullt klar over at virket er for svakt til å bære noe, derav denne tråden. Det skal brukes til en midlertidig bod som skal stå (forhåpentligvis) 2-3 år bare. De skal altså ikke bære noe gulv, bare et enklere tak til boden.
Vi har masse med åpen panel igjen som uansett må bort.
En bærende innervegg ville jeg neppe våge meg på å bruke 45*70 engang.Tomture61 skrev:
Vi har masse med åpen panel igjen som uansett må bort.
Klikk her for å svare