Hei, det er på tide å bytte pappen på vårt flate garasjetak, og jeg tenkte å benytte anledningen til å øke hellingen noe.

Jeg hadde tenkt å bruke 45×225 i samme lengde som dagens bjelker, sage dem diagonalt for deretter å skru/lime på de eksisterende i henhold til prinsippskisse:

Håndtegnet skisse av en konstruksjonsløsning for et garasjetak, viser bruk av bjælker og skruelim for å endre takets helling. Inkluderer mål og anvisninger.

Deretter legges rupanel som i dag, men gå opp til 23×95 i stedet for dagens 20×95.

Er det noen som ser problemer med en slik løsning?
Vil være veldig takknemlig for innspill.

Rickard.
Det kommer fungere fint, jeg foretrekker for det meste å jobbe med remser av skivprodukter (plyfa eller osb) i stedet for spikerplater men begge fungerer.

Velg 120mm bred rupanel og dobbelspikre alt!

• Liker
nameloser
  • Laddar…
Som glad amatør vil jeg påstå at du bør skru i stedet for å spikre.

Hjalp naboen med å bytte papp på et slikt tak hvor spikeren hadde vandret oppover og laget hull i pappen.

Rickard.
M Mindboggle skrev:
Som glad amatør vil jeg påstå at du bør skru i stedet for å spikre.

Hjalp naboen med å bytte papp på et slikt tak der spikene hadde vandret oppover og tatt hull på pappen.
Spiker som vandrer oppover skyldes nesten alltid at spikeren er underdimensjonert, til sutak skal man bruke 75mm trådspiker eller tilsvarende maskinspiker.

Skru sutak er ikke noe man bør gjøre, men man kan absolutt gjøre det ;)

Sist redigert:
  • Liker
mexitegel
  • Laddar…
Kan meget vel ha vært feil type spiker på naboens tak.

Hellingen på naboens garasjetak var konstruert nesten slik som din beskrivelse, dog uten rupanel.

Tjærepapp, skrånende lekter, platetak.

Rettelse:
Lektene var spikret og spikeren vandret ut fra lektene gjennom platetaket, ikke pappen.

Antakelig ble det ganske varmt mellom platetaket og tjærepappen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.