Jeg har et spørsmål angående isolasjon. Kan man bruke celleplast under yttertak uten at forsikringsselskap etc blir irritert?

Jeg har sett at det kan bli brannrisiko om man for eksempel har det på fasaden.

Overskriften ble litt feil

Fikset!

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Fixet!
Hva har du fikset?
Overskriften handler fortsatt om spotlights og innlegget om isolasjon.

• Liker
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Cellplast skal nok helst sitte bak et brannsikkert materiale som f.eks. betong eller puss. Det egner seg dessuten ikke i montering mellom stendere.

J justusandersson skrev:
Cellplast skal nok helst sitte bak et brannsikkert materiale som f.eks. betong eller puss. Det egner seg dessuten ikke i montering mellom stendere.
Ok, ingen cellplast i taket da. Verken yttertak eller innertak

Jeg har 100 mm cellplast oppå yttertakets råspont.
Ovenfor cellplasten strølekt, bærelekt og betongpanner.
Huset bygget år 2010.

Ser ikke noe problem med dette, og åpenbart har ikke kvalitetsansvarlige, besiktigelsesmenn eller forsikringsselskap heller hatt noen innvendinger.

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jeg har 100 mm cellplast oppå yttertakets råspont.
Ovenfor cellplasten strølekt, bærelekt og betongpanner.
Dette bør være OK ifølge BBR når det gjelder et småhus som har minst 8 meters avstand til andre. Man bør imidlertid være klar over risikoen for brannspredning hvis det brenner i nærheten. Selv ville jeg ikke valgt den løsningen, selv om det er en veldig god idé med et utvendig isolasjonslag.

For meg er det enkelt, celleplast har altfor dårlige brannegenskaper til å få finnes i, utenpå eller oppå mitt hus. Muligens i grunnen, under betongsålen.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Cellplast er som bensin i fast form, ingen høydare å ha i hus....

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Har man et trehus så synes jeg cellplastens brannegenskaper er litt merkelige å henge seg opp i. Et trehus brenner nok ned med eller uten cellplast om det tar fyr.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Der er jeg ikke enig. Det er stor forskjell på mengden giftige og lett antennelige branngasser som celleplast avgir, sammenlignet med tre. Har man sett hvilken utrolig ødeleggelse en brann i celleplast kan føre til, vil man helst unngå en slik hendelse.

Da er det nok verre med all skumplast, skumgummi og alt hva det kalles som vi har i våre møbler og madrasser innendørs. Det er nok mest det som dreper oss ved brann, gjennom de giftige gassene som avgis.

Giftig absolutt, men et trehus som tar fyr blir overtent på 5-10 minutter så man vil nok ikke redde et slikt selv om det ikke skulle inneholde noe celleplast.

Tre brenner absolutt. Derimot har tre langt fra samme eksplosjonsartede brannforløp. Om en sveisesprut legger seg mot en trefasade blir det i prinsippet bare et lite forkullet merke, mens celleplast derimot ville antent hele fasaden innen sekunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.