Hei, vi skal gjøre om gjerdet vårt da det har råtnet og er generelt ustabilt.
Vi har steinblokker rundt hele tomtegrensen som dagens gjerde er festet i med stolpesko.
Det "glipper" dog i dag mellom stein og stolpesko og mellom stolpesko og stolpe. Så når vi gjør det om vil vi naturligvis at det skal bli solid, så jeg har noen spørsmål
1) Avstand mellom stolpene?
2) Hvordan få festet stolpene på steinblokkene på beste vis
3) Dimensjon på stolpene?
4) Kan man bruke impregnert stolper og spikerlekter?
5) Huset er malt med Falu rød, fungerer det også til gjerdet?
6) Hvordan gjør man i underkant? I dag følger gjerdet steinene, dvs. ingen rett kant i nederkant.
1200 mm burde jo rekke avhengig av hvor stor belastning det skal tåle. Kommunen pleier å spesifisere det i forespørselsdokument når de vil ha ekstak og lignende rundt beplantninger.
Leste at plintjärn er å foretrekke ved gjerde istedenfor stolpsko. Men hvordan fungerer det når det er som for meg? dvs steinblokker som man skal feste dem i?
Se gjerne litt svar på mine øvrige spørsmål også av noen som har peiling (jeg har det ikke)
Sånn her ville jeg gjort det, og gjorde for ca. 2 år siden.
1200 mm cc mellom 70x70 trykkimpregnerte stolper. Disse er festet med ankermasse. (Er det 14mm armering, borer du 16mm, blåser rent og presser inn massen, deretter din stolpesko). Tenk på å sette din stolpesko "riktig" vei, altså med anholdet utover. Så sitter det som fjell.
Gjerde har jeg kjøpt ferdig hos byggevarebutikken, det var bra pris og passet godt inn i stilen vi ønsket, men impregneringen var ikke av høy kvalitet, så valgte året etter å spraye alt med olje, og malte så alt hvitt. Det ble veldig fint mot det røde huset. Men man må vedlikeholde hvitt litt mer, for deg ville det passe fint, med gjerde høyt oppe fra veien.
Gjerde mitt står i viss helling på forskjellige steder, og følger den hellingen. Personlig syns jeg du bør forsøke å følge linjen i underkant, så kan du alltid kutte rett i overkant, hvis det ikke skiller for mye (det ville se rart ut med 200 mm høyere/lavere pinner her og der).
Du kan vel male gjerdet med rødfarge om du vet at du ikke kommer til å røre det så mye. Vårt altanrekkverk er malt med rødfarge fra før og alt som rører rekkverket får pigment på seg, litt småirriterende. Spiller antagelig mindre rolle med et vanlig gjerde men likevel
Sånn her ville jeg gjort, og gjorde for rundt 2 år siden
1200 mm cc mellom 70x70 trykkede stolper. Disse er festet med ankermasse, (er det 14mm armering, borer du 16mm, blåser rent og trykker i massen, deretter din stolpesko) Tenk på å sette din stolpesko "riktig" vei, altså med anslaget utover. Så sitter det som fjell.
Mener du i denne retningen?
smedbror skrev:
Gjerde har jeg kjøpt ferdig hos byggevarehandelen, det var bra pris og passet fint inn i stilen vi ønsket oss, dog var ikke impregneringen førsteklasses, så året etter valgte jeg å sprøyteolje alt, og malte så alt hvitt. Ble veldig fint mot det røde huset. Dog må man vedlikeholde hvitt litt bedre, for deg ville det passet fint, med gjerde høyt opp fra veien
Ja det ville vært praktisk å kjøpe ferdigmalte seksjoner, men jeg har ikke funnet noen jeg liker. Tar gjerne forslag hvis du har en link.
smedbror skrev:
Mitt gjerde står i ulik helling på forskjellige steder, og følger den hellingen. Personlig synes jeg du burde prøve å følge linjen i underkanten, så kan du alltid kutte rett i overkanten hvis det ikke er for stor forskjell (det ville sett rart ut med 200 mm høyere/lavere pinner her og der)
Ja, det blir nok til at jeg følger steinblokkenes linje som varierer litt her og der.
Nei, jeg synes at man skal sette beslagene den andre veien. Da får gjerdet litt stabilitet fra beslaget utover/innover. Slik som bildet ditt viser synes jeg ikke det hjelper noe. Gjerdet i seg selv blir veldig stabilt i lengderetningen uansett hvordan man snur beslaget.
Kjøpte enkle seksjoner fra Krauta når de solgte dem billig.
Slik ble mitt
Porten har jeg bygget selv dog
Det ble veldig bra, men i sommer må det vaskes. 2 år siden siste strykingen og grantrærne rundt gjør at det gjerne blir litt påvekst.
Jeg har begynt å tegne litt på stolpene. Hvilken av disse er best? Jeg synes nok at den øverste er penest.
Gjerdet er 1000mm høyt, stolpene er 95x95 og spikerreglene 45x145. 1800 mellom stolpene. Blir det for "tungt" utseende?
Hvor kjøper man regler som er fasede i overkant? Jeg har Byggmax, Beijer og Karl Hedin i min by.
Jeg har ombestemt meg angående malingen av gjerdet, vil bygge det i trykkimpregnert for å redusere vedlikehold og byggetid.
Tror at det kommer til å se litt "klumpete" ut med så pass store stolper og en spikregel på 45x145.
Gjerdet mitt har T-profiler i stål som er ca 4mm i godstykkelse og 1000mm høye, i disse er det skrudd 45x70 for å feste gjerdelamellene. CC-målet på stolpene varierer mellom 1500-1700mm.
Overraskende robust, da T-profilene opprinnelig var til et Gunnebo-gjerde som hadde over 30 år på nakken før vi rev det ned.
Beijer har 34x145 i trykkimpregnert. Det kanskje føles lettere. Så må du antagelig løse fasingen selv. Beijer har kanskje en klyvsag og kan hjelpe deg.