Hei
Vi har et hus fra 1800-tallet. I et rom er tre av veggene av myk Treetex. Den fjerde veggen er pusset overflate som nå er tapetsert.
Treetex er for myk som ytterskikt, og "steinveggen" er uansett såpass dårlig at ny puss må legges på hvis man skal beholde skiktet.
Hva gjør man?
Kan man sette OSB på treetex-veggene og også direkte på den pussede veggen? Hvordan feste på pusset overflate i så fall?
Deretter en tynn gipsplate utenpå OSB?
Dette vil bygge litt på tykkelsen, så det blir selvfølgelig en del pusling ved dører og vinduer.
Å fjerne treetex er jeg usikker på for huset er nok ikke så bra isolert. Laget har nok en viss isoleringsfunksjon uansett.
Dette er helt nye problemstillinger for meg så det er litt å tenke på.
Noen forslag på mulige løsninger?
Vi har et hus fra 1800-tallet. I et rom er tre av veggene av myk Treetex. Den fjerde veggen er pusset overflate som nå er tapetsert.
Treetex er for myk som ytterskikt, og "steinveggen" er uansett såpass dårlig at ny puss må legges på hvis man skal beholde skiktet.
Hva gjør man?
Kan man sette OSB på treetex-veggene og også direkte på den pussede veggen? Hvordan feste på pusset overflate i så fall?
Deretter en tynn gipsplate utenpå OSB?
Dette vil bygge litt på tykkelsen, så det blir selvfølgelig en del pusling ved dører og vinduer.
Å fjerne treetex er jeg usikker på for huset er nok ikke så bra isolert. Laget har nok en viss isoleringsfunksjon uansett.
Dette er helt nye problemstillinger for meg så det er litt å tenke på.
Noen forslag på mulige løsninger?
Har gjort en lignende manøver i et av rommene, 2 yttervegger med tretex på tømmerstamme og 2 innervegger med både stående planker og pusset del (murstocken) jeg valgte å sette 6mm rep gips (ikke elsket av alle) nettopp for å "slippe" rive foder, sokler og taklist.
Jeg sporet også inn ny el i tretexen, det støver dog ekstremt mye.
Ble en bra, jevn overflate å male og tapetsere på.
Eneste ulempen med rep gips er at den kan bøye seg og følge med om underlaget er veldig bølgete.
Der er en std 13mm gips betydelig bedre om man kan bruke slik ist.
Jeg sporet også inn ny el i tretexen, det støver dog ekstremt mye.
Ble en bra, jevn overflate å male og tapetsere på.
Eneste ulempen med rep gips er at den kan bøye seg og følge med om underlaget er veldig bølgete.
Der er en std 13mm gips betydelig bedre om man kan bruke slik ist.
Enig, det gikk meg hus forbi i kommentaren min. OSB er overflødig om underlaget under tretex mm er fast.B berraX skrev:
Det kan være vanskelig å skru 13mm gips på Tretex. Stor risiko for at man drar gjennom skruene. 6mm gipsen er betydelig hardere, så det pleier å gå bedre. På den andre siden ser 6mm gips på tretex lett ut omtrent som masonit på tretex, dvs bølgete.
Jeg har prøvd begge variantene og det har endt med at jeg til slutt rev ned tretexen helt og skrudde gipsen i underliggende råspont i stedet.
Skal man gå for 13mm gips bør man nok velge de hardeste platene som går an å få tak i. Det er ganske stor forskjell mellom ulike fabrikater.
En pusset vegg ville jeg dog i første omgang pusse om. Det er ikke så vanskelig.
Jeg har prøvd begge variantene og det har endt med at jeg til slutt rev ned tretexen helt og skrudde gipsen i underliggende råspont i stedet.
Skal man gå for 13mm gips bør man nok velge de hardeste platene som går an å få tak i. Det er ganske stor forskjell mellom ulike fabrikater.
En pusset vegg ville jeg dog i første omgang pusse om. Det er ikke så vanskelig.
På den pussede veggen blir det ekspanderplugg i pussen om man ikke har OSB. Det kanskje jeg kan leve med om det er upassende å ha OSB innerst.
Treetex er nok ikke så sterkt å skru i. Hva som finnes bak vet jeg ikke. Kan veldig godt være laftet stamme som Mazens hus. Om skruen er lang og når helt hit så blir det selvfølgelig sterkt. Skal jeg avstå OSB her?
Treetex er nok ikke så sterkt å skru i. Hva som finnes bak vet jeg ikke. Kan veldig godt være laftet stamme som Mazens hus. Om skruen er lang og når helt hit så blir det selvfølgelig sterkt. Skal jeg avstå OSB her?
Klikk her for å svare