Hei til alle,
Jeg tenker å renovere badet mitt og skal bytte alle kobberrør. Leiligheten er bygget i 1949 og innkommende vann kommer i to utenpåliggende kromede(?) kobberrør lagt i betonggulv med høyden 5 cm (fra gulvet til første skrue). Med skyvelæret måler jeg ytterdiameter 14,19 mm. Alle rør på badet er utenpåliggende. Rør til dusjen har ytterdiameter 14,19 mm mens rør til servanten og WC har ytterdiameter 11,19 mm.
Hva er de nye målene? Er de 15 mm og 12 mm? 15 mm ytterdiameter til dusj og vaskemaskin / 12 mm ytterdiameter for servant og WC?
Jeg er ikke sikker på om det finnes spesielle klemringskoblinger med overganger til gamle dimensjoner (securex (x) vatette system).
Er det ok om jeg gløder for å utvide "gulv-rør" som en hylse?
Setter pris på hjelpen!
Jeg tenker å renovere badet mitt og skal bytte alle kobberrør. Leiligheten er bygget i 1949 og innkommende vann kommer i to utenpåliggende kromede(?) kobberrør lagt i betonggulv med høyden 5 cm (fra gulvet til første skrue). Med skyvelæret måler jeg ytterdiameter 14,19 mm. Alle rør på badet er utenpåliggende. Rør til dusjen har ytterdiameter 14,19 mm mens rør til servanten og WC har ytterdiameter 11,19 mm.
Hva er de nye målene? Er de 15 mm og 12 mm? 15 mm ytterdiameter til dusj og vaskemaskin / 12 mm ytterdiameter for servant og WC?
Jeg er ikke sikker på om det finnes spesielle klemringskoblinger med overganger til gamle dimensjoner (securex (x) vatette system).
Er det ok om jeg gløder for å utvide "gulv-rør" som en hylse?
Setter pris på hjelpen!
A Anton Arvanitis skrev:Hei til alle,
Jeg tenker å renovere badet mitt og skal bytte alle kobberrør. Leiligheten er bygd i 1949 og innkommende vann kommer i to utenpåliggende kromede(?) kobberrør installert i sementgulvet med høyden 5cm (fra gulvet til første skrue). Med skyvemålet måler jeg ytterdiameter 14,19mm. Alle rør på badet er utenpåliggende. Rør til dusjen har ytterdiameter 14,19mm mens rør til servanten og WC har ytterdiameter 11,19mm.
Hva er de nye målene? Er de 15mm og 12mm? 15mm ytterdiameter til dusj og vaskemaskin/ 12mm ytterdiameter for servant og WC?
Jeg er ikke sikker på om det finnes spesielle klemringskoblinger med overganger til gamle dimensjoner (securex (x) vatette system).
Er det ok om jeg gløder for å utvide "gulv-rør" som en hylse?
Setter pris på hjelpen!
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 innlegg
Det der er yngre enn -49.
Ville si jevngammelt med teppene, 90-tallet.
Burde det være noe annet enn 15 mm?
Er det fuget mot noe gammelt m/49 i gulvet?
Ville si jevngammelt med teppene, 90-tallet.
Burde det være noe annet enn 15 mm?
Er det fuget mot noe gammelt m/49 i gulvet?
Jeg har ikke påstått at det er feil på skyvelæret, men risikoen for at de stiller seg om og trenger å nullstilles finnes med digitale skyvelære. 15mm forkrommede kobberrør er standard.A Anton Arvanitis skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 innlegg
12 og 15 mm er dagens standardmål og det finnes et oppsjø av koblinger og tilbehør. Det viser at det ikke er lett å måle riktig. Selv om skyvelæret viser to desimaler så er det ingen garanti for at måleverdien stemmer. Å måle så enkle ting som diameter kan være ganske vanskelig. Vi gjorde måleserier som viste at resultatet er veldig avhengig av individ, trening mm.
Myke, Halvstive eller Stive Krommede Rør (15 og 12) bør man velge?T Thomas_Blekinge skrev:12 og 15 mm er dagens standardmål og det finnes et hav av koblinger og tilbehør.
Det viser at det ikke er lett å måle riktig. Selv om skyvelæret viser to desimaler, er det ingen garanti for at måleverdien stemmer.
Å måle så enkle ting som diameter kan være ganske vanskelig. Vi gjorde måleserier som viste at resultatet er veldig avhengig av individ, trening mm.
Hva er best?
Hvilken type rør er det på bildet (om det er mulig)?
Klikk her for å svare
