Hei til alle,
Jeg tenker å renovere badet mitt og skal bytte alle kobberrør. Leiligheten er bygget i 1949 og innkommende vann kommer i to utenpåliggende kromede(?) kobberrør lagt i betonggulv med høyden 5 cm (fra gulvet til første skrue). Med skyvelæret måler jeg ytterdiameter 14,19 mm. Alle rør på badet er utenpåliggende. Rør til dusjen har ytterdiameter 14,19 mm mens rør til servanten og WC har ytterdiameter 11,19 mm.

Hva er de nye målene? Er de 15 mm og 12 mm? 15 mm ytterdiameter til dusj og vaskemaskin / 12 mm ytterdiameter for servant og WC?

Jeg er ikke sikker på om det finnes spesielle klemringskoblinger med overganger til gamle dimensjoner (securex (x) vatette system).
Er det ok om jeg gløder for å utvide "gulv-rør" som en hylse?

Setter pris på hjelpen!

A Anton Arvanitis skrev:
Hei til alle,
Jeg tenker å renovere badet mitt og skal bytte alle kobberrør. Leiligheten er bygd i 1949 og innkommende vann kommer i to utenpåliggende kromede(?) kobberrør installert i sementgulvet med høyden 5cm (fra gulvet til første skrue). Med skyvemålet måler jeg ytterdiameter 14,19mm. Alle rør på badet er utenpåliggende. Rør til dusjen har ytterdiameter 14,19mm mens rør til servanten og WC har ytterdiameter 11,19mm.

Hva er de nye målene? Er de 15mm og 12mm? 15mm ytterdiameter til dusj og vaskemaskin/ 12mm ytterdiameter for servant og WC?

Jeg er ikke sikker på om det finnes spesielle klemringskoblinger med overganger til gamle dimensjoner (securex (x) vatette system).
Er det ok om jeg gløder for å utvide "gulv-rør" som en hylse?

Setter pris på hjelpen!

• Koblinger og ventiler under et vaskeromsgulv i metall, med rørgjennomføringer forseglet med gult tetningsmiddel.
Det der er yngre enn -49.
Ville si jevngammelt med teppene, 90-tallet.
Burde det være noe annet enn 15 mm?
Er det fuget mot noe gammelt m/49 i gulvet?

Fotografen Fotografen skrev:
Det der er yngre enn -49.
Ville si like gammelt som teppene, 90-tall.
Burde det være noe annet enn 15 mm?
Er det skjøtet mot noe gammelt m/49 i gulvet?
Jeg måler med skyvelæret den ytre diameter som er nøyaktig 14,19 mm.
Og rør til servant og WC er 11,19 mm.

Kan det være feil på skyvelæret? Ukalibrert?

• Liker
Anton Arvanitis
  • Laddar…
A Anton Arvanitis skrev:
Jeg måler med skyvelæret den ytre diameteren som er nøyaktig 14,19mm.
Og rør til vasken og WC er 11,19mm.
Har du digitalt skyvelær?

• Liker
Anton Arvanitis
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du digitalt skyvelære?
Du har RETT!!!
Mitt skyvelære måler FEIL!
Jeg målte med målebånd og det blir 15mm og 12mm!
For en lettelse!
Er det rett mål 15mm rør til dusjen og vaskemaskinen og 12mm rør til servanten og WC?
Takk på forhånd!

• Liker
Fotografen og 1 annen
  • Laddar…
A Anton Arvanitis skrev:
Du har RETT!!!
Mitt skyvelære måler FEIL!
Jeg målte med målebånd og det blir 15mm og 12mm!
For en lettelse!
Er det riktig mål 15mm rør til dusjen og vaskemaskinen og 12mm rør til servanten og WC?
Takk på forhånd!
Jeg har ikke påstått at det er feil på skyvelæret, men risikoen for at de stiller seg om og trenger å nullstilles finnes med digitale skyvelære. 15mm forkrommede kobberrør er standard.

12 og 15 mm er dagens standardmål og det finnes et oppsjø av koblinger og tilbehør. Det viser at det ikke er lett å måle riktig. Selv om skyvelæret viser to desimaler så er det ingen garanti for at måleverdien stemmer. Å måle så enkle ting som diameter kan være ganske vanskelig. Vi gjorde måleserier som viste at resultatet er veldig avhengig av individ, trening mm.

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
12 og 15 mm er dagens standardmål og det finnes et hav av koblinger og tilbehør.
Det viser at det ikke er lett å måle riktig. Selv om skyvelæret viser to desimaler, er det ingen garanti for at måleverdien stemmer.
Å måle så enkle ting som diameter kan være ganske vanskelig. Vi gjorde måleserier som viste at resultatet er veldig avhengig av individ, trening mm.
Myke, Halvstive eller Stive Krommede Rør (15 og 12) bør man velge?
Hva er best?
Hvilken type rør er det på bildet (om det er mulig)?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.