3.691 lest ·
6 svar
4k lest
6 svar
Ny kjellervegg, støpe såle (Betong C20/25)
Hei,
Graver ut kjelleren. Skal dele av kjelleren og sette opp en ny vegg. Trenger da å støpe en såle der den nye veggen skal stå og mures opp med lettklinkerblokker.
Kan jeg støpe sålen med grovbetong C20/25 + armeringsjern, eller blir det for svakt? Bør jeg bruke C32/40 i stedet?
Det er jo en betydelig prisforskjell på disse, derfor spørsmålet.
Graver ut kjelleren. Skal dele av kjelleren og sette opp en ny vegg. Trenger da å støpe en såle der den nye veggen skal stå og mures opp med lettklinkerblokker.
Kan jeg støpe sålen med grovbetong C20/25 + armeringsjern, eller blir det for svakt? Bør jeg bruke C32/40 i stedet?
Det er jo en betydelig prisforskjell på disse, derfor spørsmålet.
Se bare til at sålen blir rimelig bred, kanskje 20 cm utenfor vegg, slik at den kan bære trykket uten å bevege seg nedover, fast mark under 2 stk 12 jern under med kommende vegg om fordeler lasten og trykket. Sålenes tykkelse minst 10-15 cm med jernene i ca. 5-7 cm fra undersiden av sålen, det er der eventuell brudd blir, tenk selv når du bryter en planke, flisene blir på undersiden.
Takk, typisk akkurat hva jeg hadde tenkt å gjøre. Deilig at noen andre tenker likt.R rävlyan skrev:Sørg bare for at sålen blir rimelig bred, kanskje 20 cm utenfor veggen, slik at den kan bære trykket uten å bevege seg nedover, fast mark under 2 stk 12 jern under med framtidig vegg om fordeler lasten og trykket. Sålens tykkelse minst 10-15 cm med jernene ca 5-7 cm fra underkanten av sålen, det er der evt. brudd vil skje, tenk selv når du knekker en planke, flisene blir på undersiden
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Ny servisledning genom källarvägg.
Vatten & Avlopp -
Hur bäst gjuta källarväggar byggda med skalblock
Grund & Markarbeten -
Støpe ny såle mot eksisterende, hvordan forankre med jern?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Gräva ur källargolv och gjuta nytt vid botten av sulan
Grund & Markarbeten -
Gjuta ny betongplatta innanför gammal källarvägg, hur nära väggen ska alla rör dras upp?
Grund & Markarbeten