Hei,

Graver ut kjelleren. Skal dele av kjelleren og sette opp en ny vegg. Trenger da å støpe en såle der den nye veggen skal stå og mures opp med lettklinkerblokker.

Kan jeg støpe sålen med grovbetong C20/25 + armeringsjern, eller blir det for svakt? Bør jeg bruke C32/40 i stedet?

Det er jo en betydelig prisforskjell på disse, derfor spørsmålet.

Noen som vet? :)

R
Spiller nok ikke så stor rolle sort av betong av de to, bare sålen er bred og tykk med jern i så den kan flyte på underlaget som skal være rett stumt.

• Liker
spaxx
  • Laddar…
Takk, ja selv om det er C20/25 så klarer det vel fortsatt mer enn 5mpa i trykkende last. Muren ovenfor blir Leca og den har vel 3-5 mpa

R
Se bare til at sålen blir rimelig bred, kanskje 20 cm utenfor vegg, slik at den kan bære trykket uten å bevege seg nedover, fast mark under 2 stk 12 jern under med kommende vegg om fordeler lasten og trykket. Sålenes tykkelse minst 10-15 cm med jernene i ca. 5-7 cm fra undersiden av sålen, det er der eventuell brudd blir, tenk selv når du bryter en planke, flisene blir på undersiden.

• Liker
spaxx
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Sørg bare for at sålen blir rimelig bred, kanskje 20 cm utenfor veggen, slik at den kan bære trykket uten å bevege seg nedover, fast mark under 2 stk 12 jern under med framtidig vegg om fordeler lasten og trykket. Sålens tykkelse minst 10-15 cm med jernene ca 5-7 cm fra underkanten av sålen, det er der evt. brudd vil skje, tenk selv når du knekker en planke, flisene blir på undersiden
Takk, typisk akkurat hva jeg hadde tenkt å gjøre. Deilig at noen andre tenker likt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.