Jeg holder på å lage husker av en gammel treplanke. Trodde det var noe brunbeiset tre, men merket raskt at det var noe annet.

Sponen går det å bake en prilla av + at det festet seg overalt når jeg pusset bitene.
Er det noen som vet hva slags treslag dette er? Og om det er egnet til å bruke til husker utendørs?
Stykke bearbeidet treverk med hull, plassert på et grovt gulv. Mulig for svingkonstruksjon. Målebåndet i bakgrunnen gir mål.

Har ingen anelse, men kan spekulere. :)

Om sponet var "kletete" så bør det indikere et fett treslag som teak el. lignende tropiske treslag. Jeg har aldri jobbet selv med slike treslag, men har fått for meg at de også oftest er harde og tunge?

Er det et slikt treslag så er det utmerket siden de brukes utendørs da de er meget fuktighetsbestandige.

S
Gummitre, Hevea kanskje?

Okei! Takk for svaret.☺ Da fortsetter jeg prosjektet med huskene.

Jeg tror det er lønn.

Lønn skal være lysere, nesten hvit, litt mot gul.

Protte

Takk for alle forslag. Slik så det ut før jeg slipte overflaten
Grov trebord med synlige riper og slitasje, før sliping, lagt på arbeidsbenk med skiver i metall i bakgrunn.

Jeg ville gjettet på Ek om man ser på åreringen og fargen

Jeg ser det ut som ja.
Og det er også fuktbestandig og sterkt tømmer, så bedre enn det blir det nok ikke til husken.

Høres jo bra ut det ☺ Da blir det ek-gynge.

S
Ja, eik er det! Men det er ikke et så passende valg, for det blir stor risiko for fliser i rumpa om et år eller så.
Eik fliser seg lett. Derfor brukes det aldri til økseskaft og lignende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.