Skal rive en sannsynlig bærende vegg. Huset er en enetasjes hus. Jeg har ingen mulighet til å få inn/opp en limtrebjelke av riktig dimensjon på loftet. Har sett andre i forumet som har brukt limtrebjelke med godt resultat.

Noen som har tips om det ville fungere.

hei! er yttertaket flatt eller finnes det et rom som loft for eksempel. er tanken at bjelken ikke skal synes, eller kan den være synlig en bit. hvor stor blir åpningen?

Det er et valmet tak, altså oppgang til loftet innenfra huset. Åpningen blir 4,7 meter og grunnen til at jeg vil ha bjelken på loftet er at den skal være skjult.

hei! Sag hull i yttertaket, løft den dit med kranbil om det ville funke. Så må det finnes støtte for bjelken i begge ender. Det er ikke noe merkverdig med å sage opp taket, bare det ikke er båndtekket. Heng opp underrammene i bjelken, med stålbånd som strammes opp. Eller lime og spikre 45*45 på begge sider, forbor gjerne. Legg gjerne bjelken ca 20 mm over underrammene, for nedbøyningen av bjelken. Når veggen er borte, og det viser seg at det henger ned, trykk opp taket og spikre fast båndene på loftet. Jeg har ikke nevnt størrelsen på bjelken og heller ikke sett hvordan det ser ut på stedet, men skulle tro at en 115*315 skulle funke, limtre. Det skulle nok funke å legge inn bjelken innenfra også, bare man får den på plass. Legg en kraftig regel på gulvet og en i taket, ta bort undertaket ca 100 cm, stempel opp den ene takhalvdelen, legg bjelken på gulvet, stempel opp den andre takdelen. Sett stemplene midt for hverandre så kan man spikre bøyler mellom når man løfter opp bjelken. Sjekk nå at stemplene er fastspikret og ikke kan knekke. Slå med snor der bjelken skal være, sag bort like mye som bjelken er bred. Trykk opp bjelken på plass med støtte. Heng underrammene med bjelkesko, reparer taket. Sjekk bare strømmen og eventuelt annet som kan ligge i veien når du kapper. Dette var komplisert å forklare, men for meg var det selvklart.

takk for svaret. Jeg tenker å gjøre omtrent som du beskriver, et stort hull i taket for å løfte opp bjelken

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.