maskeradeproggaren
Vet at det ikke er den beste ideen å legge tregulv når uterommet er uisolert men ville vært interessant å høre fra dere som likevel har gjort dette, hvordan dere har gjort og hvordan det har fungert over tid? Går det an å minimere risikoen for sprekker f.eks?

Ingen erfaring med akkurat det, men vil slå et slag for å legge ordentlig med isolasjon under gulvet. Det gjør en veldig stor forskjell høst og vår for komforten å slippe trekk og kjølig mark. Pappa og hans nabo har like uterom, men pappa kastet i 40 cm overflødig isolasjon under gulvet. De sitter ute med skikkelig med klær på denne tiden av året, mens pappa ikke engang tar på seg tøfler.

• Liker
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Anna_H Anna_H skrev:
Ingen erfaring med akkurat det, men vil slå et slag for å legge ordentlig med isolasjon under gulvet. Det gjør veldig stor forskjell høst og vår for komforten å slippe trekk og kulde fra bakken. Pappa og naboen hans har like uterom, men pappa kastet inn 40 cm overflødig isolasjon under gulvet. De sitter ute med mye klær på denne tiden av året, mens pappa ikke engang tar på seg tøfler.
takk for input. Dessverre ikke mulig i mitt tilfelle da jeg ikke vil rive opp eksisterende gulv.

Tenkte legge gulvet direkte oppå trykkimpregnert med noen form for foam imellom som underlag.

Massive tregulv har eksistert lenge før vi begynte å isolere husene slik vi gjør i dag. F.eks vårt hus er opprinnelig en sommerhytte som ble bygget i 1958 uten isolasjon og har alltid vært kaldt inntil 4 år siden, og det ligger et massivt grangulv i den som har ligget der siden den ble bygget.

Så jeg vil si at det er bare å kjøre på!

/Kim

• Liker
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Jeg har ikke lagt det i et uterom. Men jeg har lagt gulv i en åpen gapahuk. Det første forsøket var før det kom på et tak. Det ble vått og svulmet så det ble skikkelig bølgete. Da skrudde jeg det fast i våt tilstand. Det veksler nå mellom et tett gulv og et med skikkelige sprekker, selv om det ikke regner på det. Så legg det ikke så tett som man ville legge det innendørs.

• Liker
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Skulle legge litt fundering på ventilasjon/fukttrykk under gulvet...

Er det tørt og friskt vil det gå bra, mens er det vått og innestengt blir det en utfordring.

/ATW

• Liker
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
A ArneTW skrev:
Skulle legge litt fundering på ventilasjon/fukttrykk under gulvet...

Er det tørt og friskt vil det gå bra, mens er det vått og innestengt blir det en utfordring.

/ATW

Det er trebjelkelag med type cc60 og så er det 2-4mm sprekker mellom bordene i dag. Har ikke opplevd som vått så burde ikke være noe problem. Av og til sene kvelder så kan man merke at det er litt fuktig i uterommet (markfukt) men det er vel ikke så mye å gjøre med uten må vel være greit?

Så bør man vel legge foam imellom for å unngå knirk?

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Vet at det ikke er den beste ideen å legge tregulv når uterommet er uisolert, men skulle vært interessant å høre fra dere som likevel har gjort dette, hvordan dere har gjort det og hvordan det har fungert over tid? Går det å minimere risikoen for at det sprekker f.eks?
Jeg la et 45mm tykt furugulv, og vokset det med Linoljevoks. Det er fortsatt fint etter snart 10 års bruk. Det står 30 store tønner med planter som skravler. Bare å børste av. Går å moppe også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.