Har et 50-tallshus, enetasjes, som er bygget med massivt tre, 120x45 langs alle yttervegger, som seen på bildet. Utapå denne 45mm tykke treveggen, så har det blitt isolert 45mm. De horisontale 45-lektene utenpå den massive strukturen har jeg allerede fjernet (de som ytterpanelet en gang satt i). De de vertikale som vises på bildet derimot, som er 90mm brede, vet jeg ikke om jeg tør å fjerne. Kan de være nødvendige for den bærende strukturen?
Det er en gammel terrasse som holdes på å innredes. Veggen på bildene er den mot hovedbygningen fra terrassen. Jeg skulle gjerne hatt en eneste slett vegg som kan slipes og bli en del av den ferdige strukturen.
På bildet som fokuserer mot hjørnet mellom terrassetaket og veggen, ser man igjennom til under hovedbygningens takkant, der det grønnblå som går ut fra veggen er kanten av en takstol som holder opp takutstikket.
Hovedpoenget i spørsmålet er om en 45mm massiv trevegg duger som bærende struktur for de ca. 2 meter det gjelder. (kapper jeg av så skrur jeg fast delen som blir igjen ovenfor treveggen mot treveggen ovenfor)
De de vertikale som synes på bildet derimot, hvilke er 90mm brede, vet jeg ikke om jeg tør å fjerne. Kan de være nødvendige for den bærende strukturen?
Jeg er ingen bygningskonstruktør, men jeg synes det ser ut som en sånn vertikal stolpe finnes under hver takbjelke, og i så fall virker det rimelig at de er veldig viktige.
Alle inngrep i den bærende konstruksjonen krever en godkjent byggesøknad, og å levere inn en byggesøknad i en sånn tilstand at den kan godkjennes kan innebære at man trenger å ansette en bygningskonstruktør.
KKojfabriken skrev:
Jeg skulle ønske å ha en eneste glatt vegg som kan slipes og bli en del av den ferdige strukturen.
Får du ikke det hvis du setter opp gipsskiver på plankestammen?
Jeg er ingen byggkonstruktør, men jeg synes det ser ut som om en sånn vertikal stolpe finnes under hver takbjelke, og i så fall virker det rimelig at de er veldig viktige.
Alle inngrep i den bærende konstruksjonen krever en godkjent byggemelding, og å levere inn en byggemelding i en sånn tilstand at den kan godkjennes kan innebære at man trenger å ansette en byggkonstruktør.
Får du ikke det om du setter opp gipsskivor på plankstommen?
Takker for svar. De to reglene på bildet ligger under en takstol, ja, men neste lignende par, ligger fire takstoler bort. Så om noe må det være at den hjelper med å holde opp bjelken som takstolenes ene kant ligger på.
Gipsskivor kan man vel sikkert sette opp, men tanken er å ha selve plankstommen som vegg i rommet, av estetiske grunner.
Kanskje kan denne illustrasjonen gjøre det tydeligere. Man har altså dessuten lektet ut disse 95ene for å få plass med et meget tynt lag med isolering imellom. Synes det føles rart at man skulle gjøre så om det var del i en bærende konstruksjon, men hva vet jeg.
En annen grunn til å få bort dem er for å enklere kunne gjøre det noenlunde lufttett (eller lufttregt iaf.), så det ikke lekker mellom hovedbygningen og den nye delen, ved å ha fugeskum mot plankestammen fra begge sider. Går an å løse likevel, bare mer kronglete.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.