Jeg holder på å bygge ny vaskerom i kjelleren, og har bygget nye smyg til kjellervinduet. Smygens vegger og tak er av gips, men på grunn av plassmangel valgte jeg bare 10 mm OSB som "bunnplate" (OSB holder mer enn gips var tanken, siden smygen skal kunne brukes som avlastningsområde (aka "hylle")).
Deretter har jeg lagt et lag sparkel på, men kom i samme sekund på at OSB-en nok vil suge til seg væsken i sparkelen, og det vil rett og slett aldri bli skikkelig bra. Fotoet viser hvordan det ser ut når sparkelen har tørket og nå er klar for neste lag. Det ser jo greit ut og tåler sikkert noen lag sparkel til, men så tenkte jeg at det finnes mange smarte mennesker på Byggebolig som kanskje vet en bedre måte!?
Kanskje en tynn (høyest 3 mm) MDF eller laminatplate, eller noe annet, ville kanskje være en bedre løsning enn sparkel?
Men jeg vil jo også forsterke hjørnet ut mot rommet, da kanskje det uansett er like greit å sparkle hele flaten?
Alt 1: Sparkle til det blir bra.
Alt 2: Legg et laminat oppå, gi blaffen i hjørnet.
Alt 3: Legg en plate på + forsterk hjørnet.
Alt 4: Noe annet...
Kanskje skulle man lagt en 10 mm ferdiglakkert MDF fra starten av, men nå ble det ikke slik. 😝