Har nettopp begynt å rive tapeten på stueveggens ene side, det er en yttervegg. Av brannmerkene i gulvet å dømme, virker det som sofaen hvor forrige eier har sittet dag ut og dag inn og røykt, har stått langs denne veggen.
Er dette nikotin- og tjæreflekker? Hvis ja, vil det holde med sperregrunn, eller må jeg bytte disse gipsplatene?
Kan gipsplater komme i en slik gulaktig farge? Eller finnes det andre årsaker som kan få platen til å se slik ut?
Når jeg skrapte tapeten, ble jeg helt brun på hendene av dette. Jeg har bevisst tatt bildet med den tilstøtende gipsplaten slik at dere kan sammenligne med hvordan den og alle andre plater i huset har sett ut.
Gulnet gipsvegg med misfarging, mulig nikotin- og tjæreflekker, ved siden av en mye lysere gipsplate som viser tydelig forskjell.
Gulnet og ren gipsvegg side om side, muligens nikotin- og tjæreflekker.
Gulnet gipsvegg med flekker, muligens av nikotin og tjære, etter fjerning av tapet. Sammenligning med renere nabovegg.

Om det ikke er for mange skiver, så hadde jeg byttet. Nikotin sitter hardt og noen ganger går det mange lag sperre før det er tett. Nafabaserad sperrefarge fungerer dog bra, men er vanskelig å få tak i.

Pappen på gips blir gul om den er ubehandlet også men om det har sittet en storrøyker der så...
Trist om det ikke går an å få tak i ekte maling lenger.
Har f.eks. Norge også faset ut oljebasert (uten vannblask) -maling?

Jeg har tenkt å grunne med oljebasert maling Beckers Non Drop skal være en alkydmaling altså ikke vannbasert som jeg har forstått, så male med en kulørfarge over vi har valgt Lady Pure Color supermatt.
Hittil er det en plate som ser slik ut. Er det komplisert å bytte gipsplater? Klarer en nybegynner det? Hva kan det koste å kjøpe en plate?

Vi hadde et gammelt tak i vårt sommerhus som ikke ble hvitt med vanlig takmaling og besøkte fargehandleren for å kjøpe sperremaling.
- Har du ingen white spirit-basert grunning?
Jo, jeg hadde jo en boks Rustas utendørsgrunning! Rullede på et lag av den og så på med takmalingen igjen. Nå ble det hvitt som det skulle uten sperremalingen som var virkelig dyr.

Fargemessig har vi allerede bestemt hva vi skal bruke og sperregrunn er en virkelig billig maling 1098 kr for 10 liter. Det jeg lurer på er dels om dette er nikotin eller om noen har sett slik misfarging på grunn av noe annet? Og om sperregrunn er nok eller om vi heller skal bytte gipsplaten og om en nybegynner i så fall klarer å bytte gipsplater og hva det eventuelt kan tenkes å koste.

I mitt tilfelle (som var ordentlig innrøkt) så holdt det å rive tapetene, slipe veggen, deretter rulle to ganger med sperre.
Det holdt tett så lenge jeg bodde i huset.

I ettertid skulle jeg byttet gips. Tidsmessig hadde det gått raskere, og man kunne eventuelt tilleggsisolert enkelte vegger også, noe som hadde vært bra.

corre skrev:
I mitt tilfelle (som var ordentlig innrøykt) så var det nok å rive tapetene, slipe veggen, så rulle to ganger med sperre.
Det holdt tett så lenge jeg bodde i huset.

I ettertid skulle jeg byttet gips. Tidsmessig så hadde det gått raskere, og man kunne ev tilleggsisolert visse vegger også, noe som hadde vært bra.
Ligner din vegg min vegg? Det triste er at forrige eier bodde bare her ett år så han må ha røykt som f*n...

Vanskelig å si ut fra de bildene.
Når jeg fikk ned 3 lag tapet var det meste "tjärade" borte, men lukten var fortsatt der. Det fikset malingen.
Ikke glem å sperremale taket og eventuelt gulv, samt fuge skjøtene mellom vegg og tak.

Ok for dette er første plata som er så dårlig. Alle andre har vært kjempefine og som du sier det meste satt i tapetene i soverommet som nå ikke hatt tapeter i ca 2 uker, er lukten borte nesten helt. Taket skal def. males med sperre når man kjører tapetdampmaskinen så er dråpene fra taket helt bæsjbrune...:P
Gulvene derimot gjør vi ikke noe med.

• Liker
corre
  • Laddar…
Har nå blottlagt platen ved siden av den nikotinimpregnerte, og den er bittelitt svakt gul, så det er en plate som er såpass dårlig. Jeg vurderer derfor å bytte den. Hvordan gjør jeg det? Er det bare å skru ut alle skruene og løfte den fra veggen?
Hvordan er det med tykkelse og slikt, kommer disse platene i forskjellige dimensjoner, eller er det standard?

De fleste gipsplater jeg har kommet over har vært 120*240 cm store og 13 mm tykke, men det finnes andre mål, 90 bredde f.eks., og gamle plater kan være 12 mm (?).
Skru den ned er jo enklere om man kommer til alle skruer, da forblir den jo i ett stykke også...det sitter ikke gulv- eller taklist i veien?

De skruene jeg ser er den raden som sitter i midten av platen i en lang rad, gulvlisten har jeg tatt bort og der sitter en skrue i hvert hjørne nederst. Taklisten sitter fortsatt, så spørsmålet er om man har skrudd to skruer der også, ellers må jeg ta ned den biten taklist da det bare er en plate.
Disse platene er fra 1991

I
  • Liker
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.