Y
  • Man skal ikke bruke trykkimpregnert innendørs - risiko for lukt.
  • Man kan med fordel bruke det utendørs, f.eks. terrassedekke.

Men... Hvordan er det å begynne å blande inn trykkimpregnert i konstruksjoner som tidligere har ubehandlet trevirke?

Jeg renoverer en økonomibygning nå, søyler som bærer taket og så.
- Er det en fordel eller ulempe å begynne å bytte ut skadede deler med trykkimpregnert eller blir det som å legge fuktig trevirke mot det eksisterende så det eksisterende tar skade?

For eksempel så trenger jeg å bytte den horisontale klossen. Blir resten av konstruksjonen skadet hvis jeg velger trykkimpregnert?
Eksempel på eksteriørkonstruksjon med en blanding av eldre, rødlig treverk og nytt lyst tre, med metalldel og skrue synlig.

I den posisjonen vil det vel spille mindre rolle, for vi er vel et sted over en dør/port under et takutstikk?

Men ja, jeg synes din resonnering holder. Det er ikke alltid lurt å bare bruke trykkimpregnert treverk på feil sted, siden det fortsatt kan være "kontinuerlig vått" og føre fukt til ubeskyttede deler av en konstruksjon. Men hvis det er luftig nok til å tørke ut, fungerer det.

Jeg byttet for noen år siden svillstokken på en side av låven/høylåven min. Den står litt lavt, men på steiner, men vannsprut og slik finnes (den 100 år gamle) var bare pulver enkelte steder. Det ser ut til å fungere i "skjøten" mellom trykte og ikke-trykte deler, men det er også bra ventilasjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.