Nå sitter limtrebjelkene på plass til taket over terrassen. Ser veldig sterkt og fint ut.
Men jeg blir nysgjerrig, hvilken belastning tåler en limtrebjelke egentlig?
Når knekker den (eller blir nedbøyd til ugjenkjennelighet)?
For eksempel en bjelke 115x225 med en spennvidde på 3m og et trykk midt på?
Noen som vet?
Men jeg blir nysgjerrig, hvilken belastning tåler en limtrebjelke egentlig?
Når knekker den (eller blir nedbøyd til ugjenkjennelighet)?
For eksempel en bjelke 115x225 med en spennvidde på 3m og et trykk midt på?
Noen som vet?
21.83 kN/m.
Jeg forstår ikke helt, betyr det at en limtrebjelke (115x225) som er en meter lang klarer en belastning jevnt fordelt som tilsvarer cirka 2100 kg?
Og en som er to meter 4200 kg?? Men holder ikke en lengre bjelke dårligere?
Kikket på träguiden.se, men fant ikke helt rett.
Jeg forstår ikke helt, betyr det at en limtrebjelke (115x225) som er en meter lang klarer en belastning jevnt fordelt som tilsvarer cirka 2100 kg?
Og en som er to meter 4200 kg?? Men holder ikke en lengre bjelke dårligere?
Kikket på träguiden.se, men fant ikke helt rett.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=736&contextPage=1458Melkerman skrev:
Du har helt rett, denne verdi som sdrlnd oppga er ingen tillatt last, men en dimensjoneringsverdi.
(Og har enheten kNm, ikke kN/m)
Jeg tror det er maksimalt bøyningsmoment. (noen som har bedre oversikt får gjerne rette meg)
Og så beregner man vel ut hvilken last det tilsvarer.
Eller vanligvis utgår man fra lasten og geometrien, da det er det som er kjent på forhånd.
Så beregner man nødvendig bøyningsmoment og opplagerkrefter og annet, og til slutt velges en bjelke som møter alle krav.
se:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=816&contextPage=185
En utbredt last kan man se som en masse punktlaster. Lastene rett over støttene bøyer ikke bjelken i det hele tatt. Så blir det verre jo nærmere midten man kommer.Melkerman skrev:
Hei! Akkurat som dere sier, så er verdien jeg anga en dimensjonerende verdi og ingen faktisk maksbelastning. Ser at jeg skrev feil på knm, min feil! Når det gjelder om det er en punktlast eller ikke, så har bjelken uansett lasttype en maksimal belastning. Ved at lasten er fordelt på flere punkter enn en, er risikoen for knekk mindre. Også andre faktorer som vipping, moment i innfestninger osv. påvirker hvordan bjelken kan belastes. Når man beregner hvor mye bjelken tåler, plasserer man lasten der den er som verst, altså i midten på din bjelke (L/2).
Klikk her for å svare