Nå sitter limtrebjelkene på plass til taket over terrassen. Ser veldig sterkt og fint ut.

Men jeg blir nysgjerrig, hvilken belastning tåler en limtrebjelke egentlig?
Når knekker den (eller blir nedbøyd til ugjenkjennelighet)?

For eksempel en bjelke 115x225 med en spennvidde på 3m og et trykk midt på?

Noen som vet?
 
1826 Kg
Det er sjelden noen risiko for at limtrebjelker (med riktig dimensjon) knekker, det er først og fremst opplagene som tar skade ved overbelastning.
 
  • Liker
Magnus Sandberg
  • Laddar…
kors!
det var raskt svar, regnet du det ut eller fant du det i tabellen, har en annen spennvidde på 4,5 m som også hadde vært gøy å få vite.
Takk!
 
en bjelke med den dimensjonen klarer ca 21.83 kN/ m. sjekk träguiden.se for flere morsomme tabeller;-)
 
21.83 kN/m.
Jeg forstår ikke helt, betyr det at en limtrebjelke (115x225) som er en meter lang klarer en belastning jevnt fordelt som tilsvarer cirka 2100 kg?
Og en som er to meter 4200 kg?? Men holder ikke en lengre bjelke dårligere?

Kikket på träguiden.se, men fant ikke helt rett.
 
Mikael_L
Melkerman skrev:
21.83 kN/m.
Jeg forstår ikke helt, betyr det at en limtrebjelke (115x225) som er en meter lang tåler en belastning jevnt fordelt som tilsvarer cirka 2100kg?
Og en som er to meter 4200kg?? Men holder ikke en lengre bjelke dårligere?

Sjekket på traguiden.se, men fant ikke helt rett.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=736&contextPage=1458
Du har helt rett, denne verdi som sdrlnd oppga er ingen tillatt last, men en dimensjoneringsverdi.
(Og har enheten kNm, ikke kN/m)
Jeg tror det er maksimalt bøyningsmoment. (noen som har bedre oversikt får gjerne rette meg)

Og så beregner man vel ut hvilken last det tilsvarer.
Eller vanligvis utgår man fra lasten og geometrien, da det er det som er kjent på forhånd.
Så beregner man nødvendig bøyningsmoment og opplagerkrefter og annet, og til slutt velges en bjelke som møter alle krav.
se:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=816&contextPage=185
 
Det er vanskelig dette her. Hvordan fikk du frem 1826kg saturnus?
Og hva blir det egentlig for forskjell om man tenker en last midt på en bjelke, eller en jevnt fordelt over hele spennet?
 
Melkerman skrev:
Og hva blir det egentlig for forskjell om man tenker en last midt på en bjelke, eller en jevnt fordelt over hele spennvidden?
En utbredt last kan man se som en masse punktlaster. Lastene rett over støttene bøyer ikke bjelken i det hele tatt. Så blir det verre jo nærmere midten man kommer.
 
Ja, akkurat, så hvis bjelken tåler 1826 kg på ett punkt på midten, tåler den betydelig mer om lasten er jevnt fordelt over hele spennet?
 
Hei! Akkurat som dere sier, så er verdien jeg anga en dimensjonerende verdi og ingen faktisk maksbelastning. Ser at jeg skrev feil på knm, min feil! Når det gjelder om det er en punktlast eller ikke, så har bjelken uansett lasttype en maksimal belastning. Ved at lasten er fordelt på flere punkter enn en, er risikoen for knekk mindre. Også andre faktorer som vipping, moment i innfestninger osv. påvirker hvordan bjelken kan belastes. Når man beregner hvor mye bjelken tåler, plasserer man lasten der den er som verst, altså i midten på din bjelke (L/2).
 
  • Liker
Ante F
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.