Skal støpe et avlangt 19 cm bredt og ca 10 cm fundament av hurtigbetong og lecakuler. Lurer nå på når jeg kan begynne å mure lecablokkene. Kan man begynne dagen etter? Det er bare to runder blokker der en ikke-bærende vegg skal stå, så det blir ingen større belastning oppå.
Det kommer helt an på temperaturen.
Er det ca 20 grader går det fint å begynne dagen etter, er det kaldere tar det lengre tid.
Om du er usikker på hvordan herding går kan du prøve med noe passende verktøy. Man kan f.eks. ta en mellomstor skrutrekker og trykke mot betongoverflaten.
Er det ca 20 grader går det fint å begynne dagen etter, er det kaldere tar det lengre tid.
Om du er usikker på hvordan herding går kan du prøve med noe passende verktøy. Man kan f.eks. ta en mellomstor skrutrekker og trykke mot betongoverflaten.
Ok, takk. Alternativt får jeg vel gå på litt dyrere snabbetong.
Valgte den raske betongen men nå blir det ikke slik at jeg skal mure riktig ennå. Hadde dog trengt å fjerne formen, kan man gjøre det etter drøye 20 timer eller skal man vente lenger? Det er ca 12 cm på det tykkeste stedet.
Så angående støpingen: Nå skylte jeg ut tombolaen mellom hver blanding. Må man gjøre det eller er det bare å fortsette å blande til man er ferdig?
Så angående støpingen: Nå skylte jeg ut tombolaen mellom hver blanding. Må man gjøre det eller er det bare å fortsette å blande til man er ferdig?
Klikk her for å svare