Hei.
Vi har fått en del klager fra naboer om at de hører høye trinn-/dunkelyder fra vårt barn. Jeg gikk til naboen, og de inviterte meg inn for å høre lyden. Akkurat som de sier, hører man det ekstremt mye når barnet løper og hopper. Man kunne også høre høye trinnlyder når man gikk. Selv om det skjer hovedsakelig på dagtid, kan jeg forstå at de blir forstyrret med tanke på lydnivået.
Det utleier gjorde tidligere var å bytte parkett og legge tykk skumgummi under (ca. 1-2 cm tykk skumgummi). Parketten vi fikk er 13 mm tykk. Leiligheten er fra millionprogrammet, og derfor antar jeg at bjelkelaget er av lettbetong.
Spørsmålet mitt er hvorfor det høres så mye på tross av at det finnes skumgummi, tror dere? Kan det ha med at parketten er kun 13 mm tykk og ganske "bøyelig," noe som leder trykket til bjelkelaget?
Jeg har også sett noen sølvkre i gangen nå og da, kan det være slik at bjelkelaget er fuktskadd og leder lyden mer?
Takknemlig for svar og tips.
Vi har fått en del klager fra naboer om at de hører høye trinn-/dunkelyder fra vårt barn. Jeg gikk til naboen, og de inviterte meg inn for å høre lyden. Akkurat som de sier, hører man det ekstremt mye når barnet løper og hopper. Man kunne også høre høye trinnlyder når man gikk. Selv om det skjer hovedsakelig på dagtid, kan jeg forstå at de blir forstyrret med tanke på lydnivået.
Det utleier gjorde tidligere var å bytte parkett og legge tykk skumgummi under (ca. 1-2 cm tykk skumgummi). Parketten vi fikk er 13 mm tykk. Leiligheten er fra millionprogrammet, og derfor antar jeg at bjelkelaget er av lettbetong.
Spørsmålet mitt er hvorfor det høres så mye på tross av at det finnes skumgummi, tror dere? Kan det ha med at parketten er kun 13 mm tykk og ganske "bøyelig," noe som leder trykket til bjelkelaget?
Jeg har også sett noen sølvkre i gangen nå og da, kan det være slik at bjelkelaget er fuktskadd og leder lyden mer?
Takknemlig for svar og tips.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 innlegg
Velkommen til forumet!
Kan det være at utleieren fjernet sanden under den gamle parketten og erstattet med flytsparkel, foam og laminatgulv? En klassisk feil som gjøres ved renoveringer i millionprogramleiligheter og som radikalt forverrer lyddempingen.
Kan det være at utleieren fjernet sanden under den gamle parketten og erstattet med flytsparkel, foam og laminatgulv? En klassisk feil som gjøres ved renoveringer i millionprogramleiligheter og som radikalt forverrer lyddempingen.
Takk!Johan Gunverth skrev:
Jeg husker ikke om de gjorde det men det er meget sannsynlig at det ble gjort. De la et 13mm eikeparkett over en ganske tykk foam som skulle være en spesiell type som demper lyd mye.
Når man går på parketten så bøyes parketten akkurat der man går, kan det ha med saken å gjøre tror du? At foam ga motsatt effekt?
Bor du i en utleieleilighet, er det utleieren som skal kontaktes av naboen under. Det er hans ansvar med trinnlyden. Hvis parketten svikter så mye som du sier og det er klikklås, vil gulvet sannsynligvis snart bli ødelagt. Hva er det for mellomlag på 1-2 cm som er brukt? Den bruksanvisningen burde inneholde hvilke gulvmaterialer som kan legges oppå. Parketten på 13mm kan være for tynn oppå den. Be utleieren din sjekke med entreprenøren som utførte arbeidet. Et eksempel https://www.markvaruhuset.se/uploads/80b932a501ccc2e74eedc72fb9d371e7.pdf
Sist redigert:
Ja, parketten fungerer som et trommeskinn når sanden som den gamle parketten lå på ble fjernet, så ble det nye gulvet en tromme som forsterker lyden!B Björnb22 skrev:Takk!
Jeg husker ikke om de gjorde det men det er meget sannsynlig at det ble gjort. De la en 13mm eikeparkett over en ganske tykk foam som skulle være en spesiell type som lyddempar mye.
Når man går på parketten så bøyes parketten akkurat der man går, kan det ha med saken å gjøre tror du? At foamen ga motsatt effekt?
Skummet demper kanskje noe, men det som burde blitt gjort er å legge dobbelt gulvgips og en tynn foam!
Takk for ditt svar.M Martin Siöland skrev:Bor du i et leiehus er det verdien som skal kontaktes av din nabo under. Det er dennes ansvar med trinnlyden. Om parketten svikter så mye som du sier og det er klikkfuge, vil gulvet med all sannsynlighet snart gå i stykker. Hva er det for mellomlegg på 1-2 cm som er brukt? Den bruksanvisningen burde inneholde hvilke gulvmaterialer som kan legges ovenpå. Parketten på 13mm kan være for tynn ovenpå den. Be din utleier kontrollere med entreprenøren som utførte jobben.
Et eksempel [lenke]
Skal forsøke å få klarhet i disse spørsmålene med utleieren.
Takk for ditt svar.B byggarätt skrev:
Så sanden skal man ikke ta bort selv om man tenker legge foam?
Nei men dette er vrient for under byggfasen forurenses sanden og den må være 100% tørr og ren... kommer det fukt går det nesten ikke tørke sand uten spesialutstyr til 100% det må være sand som ikke støverB Björnb22 skrev:
Før før flytsparkel så var sand tingen
I dag legger man doble lag gulvgips for støydemping med tynt lag flyt...
Klikk her for å svare