B
Men nabo bygger et gjerde mellom våre tomter.
Ca 3 dm inn på sin egen tomt.
Jeg får den pene siden mot meg, så jeg har ikke noe å klage på.

Men nå lurer jeg:
Han graver ned pilarer på 50 cm som stikker opp knappe 10 cm.
Litt grus og tørr betong i bunnen. Deretter en halv bøtte betong rundt nedre del av pilaren. Så legger han tilbake jord og makadamblanding som fra begynnelsen var grunnen. Han heller litt vann imellom den tørre betongen og øvre laget.

Han sier at de vil stå stødigere og at betongen herder av det vannet han heller på samt at jorden er fuktig så det blir bra.

Funker dette?

• Liker
Albin Liedgren
  • Laddar…
Det pleier å fungere kjempebra. Din nabo har kontroll.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Angående betongen så fungerer det absolutt, men personlig synes jeg det er vanskelig å rettferdiggjøre da det blir enda bedre med "korrekt" blandet betong.
Det som derimot ikke vil fungere er nedgravde pilarer 400 mm dypt til et plank.
(Om det ikke blir et veldig lavt "plank")

B
Plinter er 50 cm. Si 5 cm som stikker opp.
Men de er nedgravd 10 cm fra den L-mur de står ved, så det tror jeg absolutt vil fungere.

Selv på åpen mark er 50cm-plinter nok til plank. Spesielt om nå betongen er slått rundt og brenner, noe den tydeligvis gjør.

Men altså burde det ikke ta lang tid for betongen å brenne under jord.

Sist redigert:
B byron v2 skrev:
Men altså burde det ikke ta lang tid for betongen å brenne under jord
Uansett hvordan man gjør det så må vel betongen brenne nede i jorden? Lengre brenntid er bedre for fastheten, så rent teknisk er det ikke et problem. Så kanskje fastheten ikke blir helt optimal uansett med tanke på fremgangsmåten, men antagelig tilstrekkelig bra for å holde en gjerdestolpe.

Det finnes ferdige produkter som bygger på samme fremgangsmåte:
https://www.combimix.com/se/produkter/betong/betonggjutning/plintbetong

B
Har sett at naboen har vannet mye noen ganger.
En gang i går kveld, en i morges og en skvett ved lunsj.
Han er kanskje ikke så dum likevel, haha!
Litt rar muligens

• Liker
TechChad
  • Laddar…
B
Nå har Han gjort ferdig.
Ble 5 stolper på plint som ble komplettert med 2 jordankere og stolper av en eller annen grunn. 11 meter langt.

Stolpene festet i dyrkningene med grove vognbolter.
Stabilt som faen.
Dog ganske stygt med liggende plank uten mellomrom. 2m høyt.

Tror det blir litt mer stabilt for han har overdimensjonert. Kanskje vekten gjør at det setter seg bedre i bakken.

Er 11 meter langt og ca 2 meter høyt.
7 stk 95x95 stolper.
Så liggende 28x120, 16 stykker oppå hverandre.
Han helte altså tørr betong rundt plinten. Så jord og grus i en eller annen uklar blanding. Vannet rikelig typ 3 ganger/dag i 3-4 dager.

Sammenfattende:
Stabilt plank, men ganske stygt.

B byron v2 skrev:
Nå har Han gjort ferdig.
Ble 5 stolper på plint som ble supplert med 2 jordankere og stolper av en eller annen grunn. 11 meter langt.

Stolpene festet i plantingene med grove vognbolter.
Stabilt som faen.
Dog ganske stygt med liggende planker uten mellomrom. 2m høyt.

Tror det blir litt mer stabilt for han har overdimensjonert. Kanskje vekten gjør at det setter seg bedre i bakken.

Er 11 meter langt og ca 2 meter høyt.
7 stk 95x95 stolper.
Så liggende 28x120, 16 stykker oppå hverandre.
Han hilser altså tørr betong rundt plinten. Så jord og grus i en eller annen uklar blanding. Vannet på riktignok ca 3 ganger per dag i 3 -4 dager

Oppsummering:
Stabil plank men ganske stygt
Det er det vi på fagspråk kaller for polackgjutning.

• Liker
C.Lundin
  • Laddar…
B
Hvilket av de ulike momentene er oppskyting og hva er fordelen/ulempen?

B
P Prodigys skrev:
Det er det vi på fagspråk kaller for polackgjutning.
Er det helt kass eller bare generelt slurvete

B byron v2 skrev:
Er det helt dårlig eller bare generelt slurvete
Har støpt fast 8 meter høye lyktestolper på den måten og de står fortsatt. Men akkurat som alle andre måter så kan man gjøre det ordentlig og slurvete.

Slurvete og slurvete... Største problemet når man gjør ting selv som amatør er at man overarbeider med en faktor 5-10 for å være sikker på at det fungerer.

• Liker
pve
  • Laddar…
Magnus E K
Det kjedelige blir når man i fremtiden skal grave opp og gjenbruke plintarna.

ClasseClas
Som skrevet i tråden så finnes det noe som heter plintbetong og som skal helles tørt i hullet så det kan være helt OK å gjøre så.

"Plintbetong er en blandingsfri betong som brukes til lettere inngytninger som stolper til gjerder, postkasser, tørkestativer og lignende. For inngytning av gjerdepoststolper, tørkestativer, postkasser eller lignende. Plintbetongen må ikke benyttes i støperør eller former. Skal ikke blandes. Må ikke brukes i statisk bærende konstruksjoner.

Applikasjon
Sett ned gjenstanden som skal støpes inn i hullet. Hell på tørrpulveret rundt om og fiksér gjenstanden ved å stampe forsiktig rundt den. Hell på beregnet vannmengde på tørrpulveret i en slik takt at det rekker å suges opp. Avhengig av temperatur, begynner mørtelen å herde etter 2–15 min."

https://www.bauhaus.se/plintbetong-20kg

B
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det kjedelige blir når man i fremtiden skal grave opp og gjenbruke plintene.
Vinkelslip til metallstagene, ev slegge og to slag på plinten så sprekker toppen. Så kan man så gress.

Å gjenbruke plinter for noen 100kr gjør man vel ikke.

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.