Vår dørlist er litt dårlig montert slik at det blir en liten sprekk (ca. 1 - 2 mm) mellom dørlisten og veggen (altså de lister som er spikret i veggen ved sidene av dørene). Sprekken synes ganske tydelig siden både dørlisten og veggen er hvite, og det blir en svart skygge der.

I stedet for å slå i flere spikre slik at den sitter bedre (noe som ikke ser pent ut) så vurderer jeg om jeg kan legge inn en hvit mykfog i sprekken i stedet. Hvis jeg velger latex så burde den kunne males over hvis den hvite fugen skiller seg for mye fra den stockholmshvite veggfargen.

Jeg har aldri sett eller hørt noen som har gjort dette. Er det dumt av noen grunn eller er det bare å kjøre på?

Jeg synes det blir penest å skjule alle sprekker med mykfug. Du skal ikke bruke latex da den tørker og blir hard. Bruk i stedet Sikaflex AT, den blir gummiaktig og beholder mykheten over tid. Det finnes også Cascol multifug samt Bostik multifug hvis jeg ikke husker feil. Cascol kan man få i forskjellige farger, NCS fargekoden står på tuben. Disse kan også males over med godt resultat uten å sprekke som latex gjør.

Jeg takker for det. Jeg trodde ikke at latex ble så hard, men bra at du skrev det. Jeg sjekker opp dine forslag.

Jeg har lett etter Casco multifog fordi den har nøyaktig samme fargekode som veggene mine, men den er vanskelig å få tak i. Jeg har løpt rundt blant flere store byggevarehus i Stockholm (Beijer, Bauhaus, Fredells). Vet dere hvor man kan få tak i det?

Fredells har den på hyllen mellom fargeblandingsdisken og tapetutstillingen, den heter S 30 eller S 20 og finnes i ulike NCS-koder. Jeg skal sjekke om jeg oppgir feil navn, men tror det heter multifog.....kommer tilbake ....

OK, da skal jeg dra forbi og kjøpe den. Takk for hjelpen.

Selv bruker jeg alltid latex ved skjøter på hvite lister. Forstår ikke hva som skulle bli for hardt. Og fargen går bra sammen med listene.

Redigert. Har ikke en latex sprekk. Og synes at alt sitter som f_n. Dog fungerer ikke latex utendørs.

Sist redigert:
Jo det kanskje fungerer noen ganger. Men hvis du har på latex den ene dagen og maler samme eller neste dag, så sprekker det med stor sannsynlighet etter noen uker. Det skjer ikke med fugemasse som ikke er vannbasert, da den ikke krymper når den tørker. Dessuten gulner den ikke, og den finnes i ulike farger. Bl.a. S 0502-Y som er en vanlig forekommende hvit farge.

ok. Jeg har ikke malt, bare fylt i skjøter mellom listene.

jerk skrev:
Jo det kanske fungerer ibland. Men om du har på latex ene dagen og maler samme eller neste dag så sprekker det med stor sannsynlighet etter noen uker.
PYTT PYTT PYTT!
Jobber selv som byggemaler og har gjort det arbeidsmomentet flere ganger enn trærne har blad.
Sprekker aldri!
Du kan legge en latex/akrylfug og male over direkte (forutsatt at du maler med vannløselig maling) uten problemer.
Bostiks Latexmassa er ellers markedets beste, etter min mening.
Kan dessuten fryse - bare tine opp i vasken og bruke. Til forskjell fra øvrige latexmasser på markedet.

Så at en latexfug gulner hører liksom ikke til saken, en fug innen malt område skal alltid males over etter min mening.
Spesielt når det gjelder treverk da glansen skiller seg massivt mellom maling og fug.

_bystrom_ skrev:
PYTT PYTT PYTT! Arbeider selv som bygningsmaler og har gjort den arbeidsoppgaven flere ganger enn trærne har løv. Sprekk aldri! Du kan legge en latex/akrylfug og male over direkte (forutsatt at du maler med vannløselig maling) uten problemer. Bostiks Latexmassa er ellers markedets beste, etter min mening. Kan dessuten fryse - bare tine opp i vasken og bruke. Til forskjell fra øvrige latexmasser på markedet.

Så at en latexfug blir gul hører liksom ikke til saken, en fug innen malt område skal alltid males over ifølge meg. Spesielt når det gjelder snekkerearbeid da glansen skiller seg massivt mellom maling og fug.
Men i dette tilfellet skulle dørlisten holdes på plass også for å slippe ekstra spikring, og da er det nok bedre med noe av de andre alternativene.

Som jeg tolker det så står det ikke noe i trådstarten om at fugen også skal brukes til å holde fôret på plass.
ogren skrev - "istedenfor å slå i flere spiker så at den sitter bra (noe som ikke ser pent ut) så vurderer jeg om jeg kan legge inn en hvit mykfuge i sprekken istedenfor."

Dvs. å spikre mer i fôret for at det skal sitte korrekt/pent/riktig, ikke for å feste?

Ja, men prøv da. Hvis du nå gir deg ut for å være maler. Trykk ut en klatt latex og Sikabond AT eller Casco S30, la den tørke i et halvt år og kjenn på konsistensen og sammenlign hvilken som er hardest. Hvis jeg får gjette, har du sannsynligvis aldri brukt andre produkter enn latex. Produktene er egentlig ment for formål med betydelig høyere krav og festeegenskaper enn latex, og derav prisen. Latex blir hardt som plast sammenlignet med de andre som er et helt annet produkt som egentlig ikke kan sammenlignes på denne måten. Derfor anbefaler jeg dette.

Hardt som plast?
Det er ikke mykt som silikon om det er det du mener, men hardt er det ikke. Ikke noe problem å trykke inn en negl i den. Og festeevnen er det ingenting feil med. Bla plukket jeg ned en gipsplate forrige uke som var fuget med latex direkte i gipskarv... Jeg var nødt til å skjære den løs og tenkte nettopp at f_n, hva den sitter på ren gips. Dvs ikke pappen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.