Hei.

Driver med å renovere og skal legge klinker rundt peisen. Dette kommer til å møte et grantregulv. Må man legge mykfug mellom klinker og gulv, eller fungerer det bare at flis møter gulv?

A
A amandaasen skrev:
Hei.

Holder på å renovere og skal sette fliser rundt peisen. Dette vil møte et furugulv. Må man legge mykfuge mellom fliser og gulv eller fungerer det at flisene møter gulvet?
Du låser bevegelsesmuligheten i tregulvet hvis du legger det tett inntil...

Så mykfug mellom er å foretrekke?

A
A amandaasen skrev:
Så mjukfog mellan är att föredra?
Ja eller en list som tillater litt bevegelse, du kunne jo ha et mellomrom bare men det er ikke så praktisk da alt smuss mm. vil samles der😊

Mjukfuge går bra. Det er lurt å ha en mørkere farge med tanke på sot og rusk fra peisen.

Slik ser det ut hos oss med 5 mm fuge mellom Jämtland Grå kalkstein og furugulv. Fugen er av en type som ikke lekker inn i kalkstein og treet, og den ligger litt under overflaten akkurat som en vanlig flisefuge. Jeg regner med at den må byttes etter 10-15 år når lutingen får den til å løsne fra treet.

Flislagt gulv med Jämtland Grå kalkstein og furugulv adskilt av en 5 mm mørk fuge som ikke lekker inn i materialene.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Mjukfuge går bra. Det er lurt å ha en mørkere farge med tanke på sot og rusk fra peisen.

Slik ser det ut hos oss med 5 mm fuge mellom Jämtland Grå kalkstein og furugulv. Fugen er av en type som ikke lekker inn i kalkstein og treet, og den ligger litt under overflaten akkurat som en vanlig flisefuge. Jeg regner med at den må byttes etter 10-15 år når såpeskrubbingen får den til å løsne fra treet.

[bilde]
Deler gjerne flere bilder om du har!

Mykfug går bra. Det er lurt å ha en mørkere farge med tanke på sot og skitt fra peisen.

Slik ser det ut hos oss med 5 mm fug mellom Jämtland Grå kalkstein og furugulv. Fugen er av en type som ikke lekker inn i kalkstein og treverket, og den ligger litt under overflaten akkurat som en vanlig flisfug. Jeg regner med at den må byttes etter 10-15 år når såpeskuringen gjør at den løsner fra treet.

[bilde]
Flott! Tusen takk for bildet! Jeg hadde så vanskelig for å forestille meg hvordan mykfug kan legges slik at det ikke ser klissete ut på tregulvet. Vil jo ikke at det skal klisse over på plankene, om du skjønner? Etterstreber samme resultat som du har med andre ord 😃 har du tips på hva jeg kan si til flisleggeren slik at det ligger som det gjør hos deg?

En hvit del av en kakkelovn med en gylden dør og lysestaker på toppen, plassert på et tregulv med grå steinplate foran. En hvit kakkelovn med messingdør, plassert på et tregulv med grå fliser foran. To lysestaker står på kanten av ovnen.

Man teiper begge sider av fugen, fyller mot en bottningslist og drar av med en silikonspatel med riktig profil. Det siste er viktig for sluttresultatet. Ikke bruk fingrene for å forme profilen på fugen, uansett hvor mye du leser om det på byggahus.se.
Test "ved siden av" for å avgjøre hva som blir pent for dere. Maskeringsteipen fjernes straks etter første "forming" av fugen. Hvis det blir små uønskede "flækkanter" på den ferdige fugen, kan man forsiktig stryke av med en finger dyppet i oppvaskmiddel. La herde i et døgn og tørk deretter av alt med en myk fuktig svamp.

[bilde][bilde]

Man taper begge sider av fugen, fyller mot en botningslist og drar av med en silikonspatel med riktig profil. Det siste er viktig for sluttresultatet. Bruk ikke fingrene for å forme profilen på fugen uansett hvor mye du leser om det her på byggahus.se.
Test "ved siden av" for å avgjøre hva som blir pent for dere. Maskeringstapen dras av rett etter første "formingen" av fugen. Hvis det blir små uønskede "flakk-kant" på den ferdige fugen kan man forsiktig stryke av med en oppvaskmiddeldyppet finger. La herde i et døgn og tørk deretter av alt med en myk fuktig svamp.
Kjempefint! Tusen takk for så utførlig svar og gode tips. Er jeg urimelig om jeg informerer en utdannet yrkesmann om dette? Jeg tenker at jeg heller vil være tydelig med mine forventninger fra begynnelsen, men man vil jo ikke tråkke noen på tærne.

A amandaasen skrev:
Kjempefint! Tusen takk for så utførlig svar og gode tips. Er jeg urimelig om jeg informerer en utdannet yrkesmann om dette? Jeg tenker at jeg heller er tydelig med mine forventninger fra starten, men man vil jo ikke tråkke noen på tærne
Det fikser yrkesmannen din galant! Selve håndlaget skal du nok la dem gjøre som de anser best. Instruksjonen gjaldt hjemmefiksere. Det viktige er at du har riktige forventninger. Det var derfor jeg nevnte at mykfugen ikke er en evighetsinstallasjon. Jeg har 20 år gamle mykfuger som har begynt å slippe litt nå, men det synes ikke hvis man ikke ser etter. 😉

Fliser i terrakotta ved siden av naturlig trefinish med synlige knuter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.