Korrugert veggplate gir jo gode muligheter til å få en ventilert fasade, men kan også tenkes å etterlate vidåpent for mus å kile rundt i mellomrommet og deretter gnage seg videre. For trefasader finnes det jo musband som tar opp ujevnheter på panelets bakside, stopper musene, lar luften sirkulere. Men, hvordan gjør man med en fasade i korrugert veggplate? Det blir vel neppe bra å la musbandets platefingre ligge an og slite mot overflaten på platens bakside. En tilnærming kan jo være å ha musband og deretter en lekter eller regel som platen monteres mot med slike der skumplasttetningsremser utformet for tetting av baksiden på korrugert plate. Bortsett fra at dette tar veggtykkelse (og dermed romstørrelse i attefallshus og andre ytterarealbegrensede bygninger) så kan man jo tenke seg at man i visse situasjoner får kondens på platens innside (kald bygning) som da renner ned mot tetting og lekter og der kan gi problemer. Dessuten er det formentlig ikke noe problem for musene å gnage seg gjennom skumplasten om de setter den siden til. Er det noen som vet hvordan musskydningen best løses i dette tilfellet eller har en god idé? Jeg funderer over veggplate for å få en brannsikrende belegning og redusere vedlikeholdsbehovet.

Hva gjelder musband + lekter kanskje det kunne erstattes av Europrofils ventilerte platelekter om hullene er små nok til å være mustette, men de mulige problemene med skumplasttetningen gjenstår.

S
F FGLIN skrev:
Det blir vel neppe bra å la musbandets plåtfingrar ligge inntil og slite mot overflaten på platens bakside.
Hvor mye slitasje tenker du deg ville skje egentlig? Mitt hus beveger seg ganske lite, så jeg er tvilende til problemstillingens relevans overhodet.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Hvor mye slitasje tenker du vil skje egentlig? Huset mitt beveger seg ganske lite, så jeg er tvilende til problemsstillingens relevans overhodet.
Jeg regner med at en platefasade beveger seg fram og tilbake med temperaturvekslinger og at vinden kan gjøre sitt til, foruten at det sikkert er en risiko for at fingrene riper allerede ved montering.

Dette at kortskjøtene glir fra hverandre høres merkelig ut. Jeg trodde det var umulig med klikkgulv.

Ser man på bildene, ser det jo ut som de har brukt distanser mot veggene. Jeg tror ikke det er problemet. Kan det ikke være at bjelkene som de har rettet opp gulvene med har krympet, slik at gulvflaten har sunket litt? Jeg vet at det har blitt tatt opp som et problem med flislagte bad i nyproduserte trehus. Konstruksjonen krymper i løpet av noen måneder etter oppføring.

H hempularen skrev:
Dette at kortskjøtene glir fra hverandre høres merkelig ut. Jeg trodde det var umulig med klikkgulv.

Ser man på bildene, ser det jo ut som om de har brukt avstandsstykker mot veggene. Jeg tror ikke det er problemet. Kan det ikke være at lektene som de har rettet opp gulvene med har krympet, slik at gulvflaten har sunket litt? Jeg vet at det har blitt tatt opp som et problem med flislagte baderom i nyproduserte trehus. Konstruksjonen krymper i løpet av flere måneder etter oppføringen.
Dette innlegget synes å høre til en annen tråd.

F FGLIN skrev:
Korrugerte veggplater gir jo gode muligheter for å få en ventilert fasade, men kan også tenkes å etterlate vidåpent for mus å pile rundt i mellomrommet og deretter gnage seg videre. For trepaneler finnes det jo musband som tar opp ujevnheter i panelets bakside, stopper musene, lar luften sirkulere. Men, hvordan gjør man med en fasade i korrugerte veggplater? Det blir vel knapt bra å la musbandets plåtfingrar ligge inntil og slite mot overflaten på platens bakside. En tilnærming kan jo være å ha musband og deretter en lekt eller regel som platen monteres mot med slike skumplasttetningslister utformet for tetting av baksiden på korrugert plåt. Bortsett fra at dette tar veggtykkelse (og dermed romareal i attefallshus og andre ytterarealbegrensede bygninger) så kan man jo tenke seg at man i visse situasjoner får kondens på platens innside (kald bygning) som da renner ned mot tetting og lekt og der kan gi problemer. Dessuten er det antagelig ikke noe problem for musene å gnage seg gjennom skumplasten hvis de setter denne siden til. Er det noen som vet hvordan mussikringen best løses i dette tilfellet eller har noen bra idé? Jeg vurderer veggplater for å få en brannbeskyttende overflate og redusere vedlikeholdsbehovet.

Hva gjelder musband + lekt kanskje det kunne erstattes av Europrofiles ventilerte plåtlekt om hullene er små nok til å være mustette, men de mulige problemene med skumplasttetningen gjenstår.
Fikk en idé, hvis man fester flatplate på baksiden av den korrugerte veggplaten, for eksempel ved at flatplaten klemmes mellom veggplaten og underlaget eller med blindnagling, dannes det kanaler ved korrugeringstoppene. Disse er selvfølgelig store nok til at mus kan passere, men klarer musene å klatre på vertikale plåtflater? Selv om de ikke klarer det på en fri ytre flate, er det risiko for at de klarer det ved å ta spenne mellom den ytre og den indre platen, eventuelt etter at plåten eller overflatebelegget har aldrende litt. Hva tror dere andre forumdeltakere?

Skulle så være tilfellet, kan man jo tenke seg at tilstrekkelig utstikk og nedheng for platene ville hjelpe, for gnagerne er vel ikke så akrobatiske at de klatrer nedover på en fri plåtyta, snur 180 grader oppover rundt en skarp plåt kant og fortsetter oppover? Så gjelder det selvfølgelig at det ikke blir broer noe sted på grunn av ting som plasseres mot eller planter som skyter opp. Flaggermus og insekter kan jo også tenkes å forårsake problemer. Da finnes det jo skumplasttetningene, men så kommer man tilbake til spørsmålet om kondens som kan tenkes å renne langs veggplatens innside.

S
Jeg tror fortsatt på å bare sette vanlige musband. Skulle en tann mot formodning gå av etter 10-20 år med lett gnuing mot metall 1-3 mm fram og tilbake, lappe lokalt med bedre type takfotsnett.
Men forstår at du vil ha andres meninger.

S stugfar skrev:
Jeg tror fortsatt på å bare sette vanlige musbånd. Skulle noen tenner mot formodning brekke etter 10-20 år av lett gnissingen mot blikket 1-3 mm fram og tilbake, lapp lokalt med bedre type takfotsnett.
Men forstår at du vil ha andres meninger.
Jeg bekymrer meg ikke for at tennene skal brekke. Jeg bekymrer meg for at de skal slite på overflatebelegget på innsiden av blikket slik at det begynner å korrodere der.

S
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.