Hei!
Holder på med en leilighetsrenovering der jeg står overfor beslutningen om å mure inn en slags innsats, der man da kan koble på en mekanisk vifte som deretter kan blåse ut den varme luften og dermed varme opp hele leiligheten veldig raskt og veldig effektivt. MEN den er katastrofalt stygg sammenlignet med en helt vanlig murt peis. Og man er begrenset til produsenten når det kommer til størrelse, ruten, materiale, kostnad m.m.

Så her kommer spørsmålet mitt, og alle løsninger uansett kostnad er interessante, KAN man mure en peis, der jeg altså selv kan velge utforming m.m. OG som også går an å ha en mekanisk vifte som blåser ut varmluften?

Funksjonen i en innsats er jo at "hulrommet" under og bak ilden har luft, denne varmes opp av varmen som stråler gjennom "veggen" og da varmer opp luften i hulrommet. Deretter blåser en vifte ut denne oppvarmede luften gjennom et gitter på siden.

Selvfølgelig kan man umulig få en like effektiv løsning om man murer alt selv, da innsatsen er bygget for dette formålet, men selv om man bare skulle kunne få ut halvparten av varmen ville det være super interessant da designet er veldig viktig for meg.

Så hva tror dere? Kan man mure noen slags "hulrom" bak på lignende måte? Eller finnes det noen annen smart løsning noen har hørt om der man kan koble på et utblås på en vanlig murt historie? Man må altså på en eller annen måte varme opp "ren" luft som man deretter kan blåse ut.

I stort sett handler det om, HVORDAN kan jeg konstruere en murt peis så jeg kan koble på en mekanisk vifte som blåser ut varmluft på siden?

Er dere dessuten murere eller kjenner noen så får dere jobben direkte. Finnes i Stockholm, kan betale for reise og opphold om noen er villig til å gjøre reisen.

PS. Vedlagt en rask tegning på hvordan jeg skulle ønske den murte peisen ser ut.
Takk på forhånd!

Med vennlig hilsen

Emile

• Skisse av en murad peis med mål i millimeter, viser åpninger for mulig plassering av en mekanisk vifte for varmluftsutblås på siden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.