3.468 lest ·
11 svar
3k lest
11 svar
Murt ny støttemur til kjellertrapp, fuktsikringsspørsmål
Hei!
Har murt opp en ny støttemur til vår kjellertrapp til huset med leca-blokk. Jeg har også slammet veggen med samme mørtel som vi murt med (weber base 222). Deretter har jeg tenkt å bruke platon på utsiden av muren. Nå til mitt egentlige spørsmål: Det står at man skal bruke et slags membran nederst for å sikre veggen ytterligere, hvor viktig er det?
Leca-muren er murt på den gamle platen til trappen, og utenfor muren er det begrenset tilgang for å komme til lenger ned enn platens overkant. Jeg har forsøkt å lage et fall ut fra muren nederst med murpuss, men det er litt vanskelig å komme til ordentlig. Hvor godt vil et slikt membran fungere under disse forutsetningene? Trenger leca-blokken denne typen fuktsikrende membran, eller holder det med platonmatten?
Har murt opp en ny støttemur til vår kjellertrapp til huset med leca-blokk. Jeg har også slammet veggen med samme mørtel som vi murt med (weber base 222). Deretter har jeg tenkt å bruke platon på utsiden av muren. Nå til mitt egentlige spørsmål: Det står at man skal bruke et slags membran nederst for å sikre veggen ytterligere, hvor viktig er det?
Leca-muren er murt på den gamle platen til trappen, og utenfor muren er det begrenset tilgang for å komme til lenger ned enn platens overkant. Jeg har forsøkt å lage et fall ut fra muren nederst med murpuss, men det er litt vanskelig å komme til ordentlig. Hvor godt vil et slikt membran fungere under disse forutsetningene? Trenger leca-blokken denne typen fuktsikrende membran, eller holder det med platonmatten?
Ok, det duger med bare kallasfalt eller er sånt fuktmembran bedre. Jeg legger ved et bilde for å vise hvordan det ser ut. Jeg kommer jo ned til slutten av muren, og der har jeg også murt en bakke ut fra veggen. Men jeg kommer aldri til å få ned verken platon eller noe annet lavere enn "bakken" nederst. Platen kommer jo under bakken senere, så å si, det er jo den jeg har murt bakken på, typ. Men på den annen side har jo bunnplaten ligget uten beskyttelse i 70 år nå snart, så for den blir det jo ingen direkte forskjell.R rävlyan skrev:
Forsøk å få på et lag kallasfallt (vær ikke gjerrig) så langt ned som mulig og ca 20 cm opp, så kommer platon utenpå så vil det sannsynligvis klare seg ganske bra. Asfalten er for å tette mellom platen og din muring. Det har vært slik over lengre tid med muren som du sier, det blir bare litt ekstra beskyttelse som kan være nødvendig.
Har nå vært og kjøpt platon membran på byggmax, man limer den på veggen. Begynner dog å fundere på hvor bra det egentlig er å sette dette? Begge sider av muren er jo utendørs, kommer det inn vann fra innsiden (støttemurens side mot kjellertrappen), vil man vel at det skal komme ut et sted, og setter man dette membran på utsiden av støttemuren, sørger man jo effektivt for å holde på fuktigheten i muren? Men på den andre siden er det vel bra med tanke på at den meste fuktigheten kommer fra murens utside der det er jord og leire...
Antar at jeg bør sette membranet og deretter opp med platon og fylle igjen. Jeg har slemming av veggen på begge sider med webers base 222, det skal vel gå å sette membranet direkte på slemmingslaget antar jeg, eller skulle jeg ikke ha slemt der jeg setter membranet?
Antar at jeg bør sette membranet og deretter opp med platon og fylle igjen. Jeg har slemming av veggen på begge sider med webers base 222, det skal vel gå å sette membranet direkte på slemmingslaget antar jeg, eller skulle jeg ikke ha slemt der jeg setter membranet?
Det går bra å smøre muren på utsiden av pussen ca 20-30 cm opp, så deretter med platatone og fylle igjen, det med fukt eller væte stoppes da fra marken. Skulle det mot formodning komme inn noe i muren så fordamper det rett igjennom, det er jo åpent der.
Ok, lecan står jo dog på en betongplate så vannet fordamper vel ned til den.. så går vel vannet til en av sidene.. Håper ikke pussen sprekker.R rävlyan skrev:
Jeg kjøpte jo en membran som man klistrer på i stedet for å pensle på, antar at det er like bra eller bedre? Eller er det bedre å pensle på kallasfast enn å sette på denne membranen?
( https://www.byggmax.se/gjutning-och...ring/fuktisolering-av-husgrund/membran-p21222 )
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Staket på ny stödmur av betongblock
Trädgård allmänt -
Måla med silikatfärg på nygjuten stödmur, hur länge vänta?
Färg, Måla & Tapetsera -
Byta ut ruttna slipers i stödmur mot nya
Trädgård allmänt -
Bygga stödmur på prickad mark - chans att inkomma med nya handlingar?
Juridik -
Riva stödmur inför ny grund
Grund & Markarbeten