Jeg var inne på å installere en sånn. Etter at fundamentet var støpt endret vi oss dog og installerte en Keddy Maxette Hörn isteden. Å angre anbefaler jeg ikke da det ble trøblete å få til tilførselen av luft, men ellers har vi ikke angret oss et sekund. Keddyen er mye finere og passer bedre inn i øvrige stilen i vårt hus.
For øvrig er en lærdom at man skal ta produsentens opplysninger om hvor lenge ovnen avgir varme med en klype salt.
Mvh Tommy
For øvrig er en lærdom at man skal ta produsentens opplysninger om hvor lenge ovnen avgir varme med en klype salt.
Mvh Tommy
Hvor lenge den avgir varme avhenger jo av hvor mye varme som "forbrukes" - forsvinner gjennom vegger og vinduer. Ovnen avgir varme til den oppnår samme temperatur som luften i rommettommiz skrev:
Jeg håper du ikke er altfor skuffet over ovnen din, Tommy. Den avkjøles kanskje raskt nå når det er skikkelig kaldt ute, men den vil holde lenger når været blir mildere
gaia (ingen selger, ville bare mildne skuffelsen din)
Hei igjen.
Så himla skuffet er jeg ikke. Ovnen er kjempefin og man er jo litt stolt siden man har murt den opp selv. Videre hever den jo kosefaktoren i rommet utrolig mye. Videre så holder jeg fortsatt på og bygger og har nok en del varmetap, så det ligger nok mye i det du sier.
Det jeg er forvirret over er at i reklamen stod det mye om at den hadde et stort "varmemagasin" mm mm. Men det er kun støpejernskassetten som blir varm, jeg måtte nok fyre flere døgn i strekk om jeg skulle få steinmagasinet til å bli varmt (slik fyring tåler dog ikke kassetten ifølge bruksanvisningen).
Mvh Tommy
Så himla skuffet er jeg ikke. Ovnen er kjempefin og man er jo litt stolt siden man har murt den opp selv. Videre hever den jo kosefaktoren i rommet utrolig mye. Videre så holder jeg fortsatt på og bygger og har nok en del varmetap, så det ligger nok mye i det du sier.
Det jeg er forvirret over er at i reklamen stod det mye om at den hadde et stort "varmemagasin" mm mm. Men det er kun støpejernskassetten som blir varm, jeg måtte nok fyre flere døgn i strekk om jeg skulle få steinmagasinet til å bli varmt (slik fyring tåler dog ikke kassetten ifølge bruksanvisningen).
Mvh Tommy
Vi har akkurat en slik og jeg er helt fornøyd. Sats på å kjøpe en vifte, det gjorde vi og jeg synes det er kjempebra. Vi fyrer daglig om vinteren, har skrudd ned varmen i den delen av huset så om vi ikke fyrer så blir det kaldt. Har også en vifte som kjører varmen ut i trappehuset slik at den stiger opp til overetasjen, funker bra det også (har selvtrekksventilasjon). Når det gjelder varmemagasin, tar det noen timer å varme den opp men da blir den så varm at man knapt kan ta på ovnen og den er fortsatt varm når man kommer ned om morgenen.verra skrev:
Det brenner også veldig rolig og fint i den, spjeldet skal være helt åpent hele tiden.
Jeg er helt fornøyd og kan anbefale den.
med vennlig hilsen Kai
Ja, det tar sin tid å varme tunge steiner. Vår gamle murt peisovn blir ikke riktig varm heller, men man kan føle at den er varmere enn hånden i alle fall, og man kan kjenne litt varme også dagen etter. Lette ovner og peisovner varmes jo raskt, men kjølner like raskt. Har man en tung pjäs, så er den tregere, men det er ingen ulempe, synes jeg. Og overflaten som avgir varme er jo stor, så den trenger ikke være het for å avgi like mye varme som en liten het overflate.tommiz skrev:
Håper du lukker alle luker hver gang det har brent ut, så varm inneluft ikke stikker ut gjennom skorsteinen. Ellers er det lett hendt at rommet og ovnen kjøles på grunn av at det luftes gjennom skorstein når bålet har gått ut siden det er trekk i skorsteinen.
Ha det varmt!
gaia
Klikk her for å svare