Hei!
Vi trenger å bygge en ca. 20 meter lang mur som skal stå mot et fjell. Avstanden mellom muren og fjellet er omtrent ca. 1m. Noen steder på bakken er avstanden ca. 20 cm. Bak muren skal vi ha så mye jord som mulig som kan tåle å plante mindre trær. Hvilken type mur anbefaler dere som tåler belastningen av jord og mindre trær og avstanden der muren skal stå og fjell? Det ser ut til at slike megawall-prosjekter ikke fungerer fordi det krever et rom på mer enn 1,50 m.

Hvor høy skal muren være?

ca. 1.40 m høy

Da blir det en hel del trykk mot den muren også. Litt for høyt for mine kunnskaper dessverre

Vet dere om man kan pusse eller lime fast noe på L-muren?

Det er jo betong så helt klart burde den gå an å pusse men ellers kan man jo alltid bore og plugge. Gjorde så at jeg satte et dekorbrett på innsiden av en støttemur jeg støpte i hagen. Tror tom at det finnes et bilde av den her på forumet.

Sist redigert:
P
Om det er slik at det er et ekte berg bak muren, så vil det ikke bli så mye trykk. Det man gjør når man bygger høyere murer er at man plasserer et forsterkningsnett ved visse skift i muren. Dette nettet går innover mot massen bak.
Benders Megastone/Megawall fikser lett 1,4 meter. Ikke glem at du må ha dreneringsmateriale bak og et dreneringsrør i bunnen.

Edit:
Kom på en annen stein. KeyStone. Stor og tung som f-n. Men jo, den skal ha forsterkningsnett den også, men 1 meter holder nok.
Du kan jo helle muren litt også, ... Gjelder jo alle varianter.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.