Jeg har en lengre tid forsøkt finne en murer i Skåne som kan mure opp siporex-innvegger i store industrihaller, men ingen har nappet.
Vurderer å forsøke meg på arbeidet selv, men er usikker på hvordan jeg stiver opp en 20 meter lang rett vegg. Antar at det ikke er nok å bare forankre den i eksisterende vegger uten at jeg må bygge vinkler ut fra veggen for økt stabilitet? (Jeg er redd for at hele veggen kan velte ellers om noen kjører på den med truck eller lignende). Noen som vet hvor jeg kan lese mer om dette, og hvilken tykkelse som er passende på blokkene osv?
Jeg har tenkt å kjøpe materialet fra Polen og om jeg finner en murer, hva skal jeg regne med for kvadratmeterpris på arbeidet?
Noen som vil dele sin kunnskap?
Vurderer å forsøke meg på arbeidet selv, men er usikker på hvordan jeg stiver opp en 20 meter lang rett vegg. Antar at det ikke er nok å bare forankre den i eksisterende vegger uten at jeg må bygge vinkler ut fra veggen for økt stabilitet? (Jeg er redd for at hele veggen kan velte ellers om noen kjører på den med truck eller lignende). Noen som vet hvor jeg kan lese mer om dette, og hvilken tykkelse som er passende på blokkene osv?
Jeg har tenkt å kjøpe materialet fra Polen og om jeg finner en murer, hva skal jeg regne med for kvadratmeterpris på arbeidet?
Noen som vil dele sin kunnskap?
Tenkte at siporex var kostnadseffektivt for en solid vegg som ikke er så fuktsensitiv, og det virker enkelt å bygge, men det er ikke et krav.
Det er betonggulv. Taket er sagtannsformet og av lettbetongblokker. Usikkert hvor bra/mulig det er å forankre en vegg i.
Det er betonggulv. Taket er sagtannsformet og av lettbetongblokker. Usikkert hvor bra/mulig det er å forankre en vegg i.
Ingen som har noen ytterligere informasjon som dere vil dele med dere av?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
Det mest interessante er vel hvor høy veggen blir? Tror ikke det handler om mange meter opp før man helt kan skrote ideen om å ha den frittstående.
Jeg har mer eller mindre skrotet ideen om å ha den frittstående. Spørsmålet er hvordan jeg løser det ellers? Ved å mure vinkler vinkelrett ut fra veggen? Hvor tett bør i så fall disse vinklene sitte og hvor langt ut i det nybildede rommet bør disse veggene gå?
Det enkleste er kanskje å regel og gipse, men det føles litt spinkelt for denne typen industrilokale.
Det enkleste er kanskje å regel og gipse, men det føles litt spinkelt for denne typen industrilokale.
Industri får meg til å tenke på blikkvegger og evt påkjøringsvern typ veirekkverk. Mye avhengig av høyden på veggen som jeg ikke ser noen info om.
Det finnes masse murte vegger i eldre industrilokaler. Normalt står det H bjelker mellom gulv og tak med passende avstand, som steinene går inn i fra hver sin side. Det finnes i dag lett bjelke i U form, plasser 2 slike mot hverandre typisk hver 4. meter, og en mot veggen du begynner fra. Deretter skrur man som sagt L bjelke i gulvet foran veggen som påkjøringsvern. Siporex murer man vel ikke opp hva jeg vet, men mer limer sammen med tynt sementmørtel, ellers når man murer legger man 2 lange armeringsjern i mørtelen typisk hver 3.-4. omdreining.
Klikk her for å svare