Jeg planlegger å mure opp vinhyller med lettbetongblokker (Multiplattan interiør) i et rom i kjelleren. I dag ligger det store steinplater på gulvet, og min idé er å bare legge et lag mørtel direkte på steinplatene og deretter mure meg videre oppover. Er dette en dårlig idé? Burde man i stedet lime eller legge en primer først? Andre forslag?

Det burde vel ikke være noen problemer. Så lenge det er betong (eller tilsvarende) under så burde det gå fint, det står liksom stille av seg selv og sin egen vekt. Jeg har vært med og murt direkte på både fliser og marmorgulv, og det har aldri vært snakk om å fjerne noe under.

OK, takk! Det ser ut til at jeg bare murer direkte på klinkers, men kanskje jeg bruker en kraftig betongskrue ned gjennom første hylleplanet og ned i klinkers og platen under.

JJPersson skrev:
OK, takk! Det ser ut til at jeg bare murer direkte på klinker men kanskje drar en fet betongskrue ned gjennom første hylleplanet og ned i klinker og plate under.
Murverk av ulike slag er normalt sett ganske tunge, så det vil nok stå stille uansett. Muligens kan du slå i en dybel (type en bit armeringsjern) for å forankre det hele i gulvet, så er du på den sikre siden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.