Hadde tenkt å gi meg i kast med å mure og pusse en leca-vegg på loftet i huset mitt. Jeg er ganske handy med det meste, men muring og pussing har jeg aldri gjort. Har søkt en del på nettet og på forumet for å prøve å finne ut hvordan man går fram, men har mest plukket opp løse tips.

Jeg vil altså mure en innervegg med leca-blokker og deretter pusse denne jevn. På den ene siden skal det opp fliser, på den andre siden tapet. Jeg ville gjerne ha tips/lenker om hvordan jeg:

Forbereder gulvet/veggene omkring (veggen skal slutte mot pipen).

Armering, hvordan og hvor mye? Bør jeg banke den inn i pipen?

Hva bør jeg bruke for mørtel?

Hvordan pusser jeg jobben, og med hvilken mørtel?

Hvilke verktøy trenger jeg?

Hva bør jeg tenke mer på?

Noen har kanskje til og med tips om en bra oversikt over forskjellige typer murbruk/pussmørtel/betong, så man kan få klarhet i A- og B-mørtel osv.

Setter pris på alle tips!

av alle spørsmål ble min første tanke - vet du om gulvet tåler den nye belastningen som du tenker å tilføre? Det blir mange kilo av blokk, kakkel, murmørtel og puss på en smal gulvflate ...
gaia

gaia skrev:
av alle spørsmål min første tanke ble - vet du om gulvet tåler den nye belastningen som du tenker å tilføre? Det blir mange kilo av blokk, fliser, mørtel og puss på en smal gulvoverflate ...
gaia
Det forutsetter jeg. Gulvet det er snakk om er drøyt 20 cm betong. Per i dag står det en lettbetongvegg 80 cm fra der den nye veggen skal stå. Den gamle lettbetongveggen skal fjernes. På planet under er der en murt vegg under lettbetongveggen, vet dog ikke om den er bærende (skal sjekke tegningene i kveld).

Noen flere tips?

finja.se

maxit.se

phl skrev:
Det forutsetter jeg. Gulvet det gjelder er drøye 20cm betong. For øyeblikket står det en lettbetongvegg 80 cm fra der den nye veggen skal stå. Den gamle lettbetongveggen skal bort. På etasjen under er det en murt vegg under lettbetongveggen, vet dog ikke om den er bærende (skal sjekke tegningene i kveld).
nei ja, jeg mistenkte at det var et trehus som mange andre. Gratulerer med et solid bygg. Da vil gulvet holde men sjekk at taket blir stående før du river ;).
Kan tipse om en side til - "dinbyggare.se" der det finnes praktiske råd om hvordan man gjør det og hvilke verktøy trengs.
Skaff deg riktig verktøy med en gang - riktig verktøy gjør halve jobben og du kommer til å trenge det i fremtiden også i ditt steinhus, kan jeg tenke ;). Selv fant jeg en kasse med en del murerverktøy på et loppemarked. Sikkert kastet av noen som satte trepanel på sitt teglhus ;).
Jeg lover at du blir overrasket over hvor enkelt jobben er når du har fått grep om det og testet selv.
lykke til!
gaia

no ja, jeg mistenkte at det var et trehus som mange andre. Gratulerer med en solid konstruksjon.
Derfor kjøpte jeg huset etter 1,5 års leting =)

Da vil gulvet holde, men sjekk at taket blir sittende igjen før du river ;).
Det finnes ingen bærende vegger i andre etasje, bæres opp over takstolene, så det er ikke noe problem.

Kan tipse om en side til - "dinbyggare.se" der det finnes praktiske råd om hvordan man gjør det og hvilke verktøy trengs.
Få deg riktige verktøy med en gang - riktige verktøy gjør halve jobben og du vil trenge det i fremtiden også i ditt steinhus, kan jeg tenke ;).
Skal sjekke dinbyggare.se og se hva som finnes der. Fant noen gode brosjyrer hos Finja betong. Hadde nytte av dem i går når jeg jevnet ut gulvet også.

Ikke si gode verktøy til meg, anser meg å være en uhelbredelig verktøysfetisjist =) Det nest morsomste med nye prosjekter er unnskyldningen for å kunne utvide verktøysarsenalet...

phl skrev:
Derfor jeg kjøpte huset etter 1,5 års leting =)
for oss tok det litt lengre tid for å finne en betongbygning med ytre vegger av pusset murstein. En krigsbunker i kjelleren=vinkjeller fikk vi til på kjøpet ;D. Vi ville aldri ha råd til å bygge i sånn kvalitet i dag og er fornøyde med det gamle huset til tross for noe dårligere isolasjon - vedovn holder varmekostnader nede ;).
Det var en befrielse å flytte fra 80-talls trehus ;D. Gjetter at du hadde samme ønsker ved boligkjøpet som vi :)
gaia

Jeg løfter denne gamle tråden i håp om litt ny info.

Jeg vurderer muligens å renovere et kjøkken i et hus fra forrige århundreskifte. Det nåværende 80-tallskjøkkenet skal bort, og jeg har lyst til å sette inn noe litt eldre. En ting vi hadde i vårt forrige kjøkken var et muret spiskammer. Jeg ville gjerne hatt et slikt igjen, men spørsmålet er om det fungerer.

Jeg har altså lyst til å mure opp et lite spiskammer i et hjørne av kjøkkenet som man i det minste nesten kan gå inn i. De begge veggene er murt. Gulvet er et klassisk undergulv/grangulv. To spørsmål har jeg i starten:

- Ifølge svarene ovenfor bør man sjekke at gulvet holder. Det skjønner jeg også. Men jeg forstår ikke hvordan man skal kunne sjekke det. Hvordan gjør jeg rent praktisk for å sørge for at naboen under meg ikke får uventet besøk?

- Vårt forrige spiskammer var det jeg antar kalles "kaldspiskammer". Da det lå mot en yttervegg, var det en ventil som gjorde at man kunne få ganske kaldt hvis man ville, spesielt om vinteren. I hjørnet det skulle havne i nå finnes det ingen yttervegg. Vil det bety at det blir for varmt der inne? Leiligheten er eloppvarmet, og det er et stykke til nærmeste radiator eller kakkelovn. Burde vel kunne fungere også om sommeren, vel?

Med trebjelkelag => bygg i tre.

Om du ikke har noen yttervegg, (og mest ønskelig er en nordvegg), så spiller det ikke så stor rolle hvordan du gjør det, det kommer ikke til å bli noe kaldt spiskammers. Men et riktig gammeldags "walk in spiskammers", om enn ikke brukbart som sval, er likevel ikke dumt å ha.

Lykke til med gjenopprettingen.

Oldboy skrev:
Med trebjelkelag => bygg i tre.
Selv om det i det hjørnet tidligere sto en kakkelovn? Den sto vel i og for seg lenger inn i hjørnet og hadde ikke samme belastning på. Og hvordan vet jeg hvilket bjelkelag det er? Huset er fra 1903. Skal jeg lete etter konstruksjonstegninger hos bygningsetaten? Eller skal jeg begynne et annet sted?
Oldboy skrev:
Hvis du ikke har noen yttervegg, (og mest ønskelig er en nordvendt vegg), så spiller det ikke så stor rolle hvordan du gjør det, det kommer ikke til å bli noe kjøleskap. Men et riktig gammeldags "walk in pantry", om enn ikke brukbart som kaldt, er uansett ikke dumt å ha.
Jeg forstår at det ikke kommer til å være kaldt. Spørsmålet er egentlig om det vil bli varmt i stedet, av en eller annen grunn jeg ikke har tenkt på. Selvfølgelig skal man ha et gammeldags spiskammer!
Oldboy skrev:
Lykke til med restaureringen.
Takk. Jeg ser virkelig frem til prosjektet!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.