I vårt oppholdsrom/bar (inspirert av ville vestens salooner) kommer vi til å ha en støpejernskamin. Bak ovnen tenkte vi å mure opp en mursteinsvegg. I dag finnes en halvrund betongsøyle som holder oppe peisen i overetasjen, og vi tenkte å mure inn denne så den ikke synes da den er ganske kjedelig. I forkant av søylen vil mursteinene gå så nært søylen som mulig, men på sidene vil vi bygge ut slik at muren blir betydelig bredere enn søylen og cirka 2200 høy. Gulvet er tregulv på trebjelkelag fra 1920. Holder gulvet for en slik mur eller må det forsterkes? Hvordan gjør man det rent praktisk, jeg gjetter at muren skal hvile løst på gulvet for at ikke treets bevegelser skal sprekke muren, men skal den festes til betongsøylen? Er ikke direkte noen murmester og tør ikke å ta sjanser, noen som vet hvordan jeg skal gå frem?
Har tegnet en liten skisse, vet ikke om den går an å forstå, kan ta et bilde om det hjelper...
__________ __________ Eksisterende vegg
| (_) | Mur, søyle, mur
+---------+ Mur
Har tegnet en liten skisse, vet ikke om den går an å forstå, kan ta et bilde om det hjelper...
__________ __________ Eksisterende vegg
| (_) | Mur, søyle, mur
+---------+ Mur
Hei, kult prosjekt. Jeg vil anbefale deg å støpe et fundament. Har du en torpargrunn under? Jeg muret selv opp et fundament av betonghullstein til min murpeis. Hva står den eksisterende betongsøylen på? Når det gjelder å feste muren til søylen, finnes det flere alternativer. Du kan for eksempel bore og sette inn plugg. Gjenget så fast ca. 100mm bolt som stikker ut og "mures inn" i fugene på muren. Sett et par plugg på annenhver, hver tredje skift omtrent. Håper jeg rettet ut noen spørsmålstegn. Mvh Tommy
Hei igjen.En mur blir veldig tung så da ville jeg nok satt den også på berget. Du kan jo mure med betonghullstein opp til gulvnivå. Et "lett" alternativ som ikke krever hulltaking i gulv er å bygge opp murformen din av gipsplater som du så limer fast fusktegl på med flislim. Deretter "sprøytes" fugemasse i mellomrommene mellom fuskteglen. Jeg har laget en slik vegg med veldig godt resultat. Det er kun ytterhjørner som avslører at det ikke er en murt vegg. Nå finnes det også hjørnestener, så det burde være mulig å løse.
Jeg legger ved et foto for å vise hvordan en fuskteglvegg kan se ut.
Mvh Tommy
Klikk her for å svare