Jeg har et søppelskap i garasjeveggen som ikke brukes lenger og som jeg har saget bort innerdelen på. Men igjen er selve hullet i veggen der skapet har vært. Hvordan tetter jeg dette hullet på best mulig måte?
Som man ser på det øverste bildet, ser det ut til at veggen er bygget opp av to lag betong med isolasjon imellom.
Min tanke er å tette hullet med lecablokk og murmørtel B, bor nær en Byggmax så handler gjerne der. Deretter avslutte med å pusse overflaten jevn på innsiden og utsiden så den kommer i nivå med de eksisterende veggene.
Så til mine spørsmål/funderinger:
Fungerer det å mure igjen med lecablokk eller trenger jeg å støpe noe tilsvarende som det ser ut nå?
Trengs det noen ytterligere isolasjon eller fungerer lecablokkene?
Trenger jeg å bore inn noen armeringsjern i hullet rundt omkring og forankre og deretter mure inn i lecablokkene? Eller binder mørtelen bra nok mot eksisterende vegger/gulv/tak?
Jeg har aldri murt eller pusset noe så all input på hvordan jeg bør gå frem er veldig verdsatt!
Ingen problem. Blokk ser ut til å finnes mellom 150 og 350 mm, så ta noe som er passe tykt for veggen.
Borr inn armering annenhver / hver tredje runde. Siste runden vil bli litt pirkete, hvordan du løser det avhenger av hvordan høyden på hullet kontra steinens høyde matcher.
Når du først skal pusse, bruker du jo eksisterende vegg som drabaner.
Så leca bør gi omtrent samme isolering som den nåværende veggen? Eller er hullet for lite til at det er verdt å bry seg for mye om det?
Det kommer an på hvilken leca du velger, det finnes varianter med celleplast i. Eller så bryr du deg ikke om det, det blir nok ikke verre enn varmetapet du hadde gjennom døren uansett.
Mikael Wallin skrev:
Trengs det nett for at pussen skal holde seg på lecablokkene?
Leca er en veldig bra pussbærer så nett pleier ikke å være nødvendig. Men det nettes jo som aldri før for tiden og det skader ikke, så hvorfor ikke? Reduserer jo risikoen for sprekker i overgangene.
Mikael Wallin skrev:
Du mener på utsiden at jeg burde slå bort en del puss rundt hullet for at det ikke skal bli et tydelig "dørhull" etter jeg har malt?
Det er valgfritt hvordan du vil gjøre det. Enten gjør du det gamle dørhullet aksentuert når du pusser med logikken at et dårlig forsøk på å skjule det er styggere enn å stå for husets opprinnelige layout, eller så får du slå bort mye puss så du kan pusse en større flate homogen. For eksempel dra en horisontal strek langs dørhullet øverst og pusse om alt nedenfor dette. Da er nok nett en god idé, kjedelig om det sprekker ved kanten til det gamle dørhullet, defeats the purpose av innsatsen s a s.
Det kommer an på hvilken leca du velger, det finnes varianter med cellplast i. Eller så bryr du deg ikke om det, det blir nok ikke verre enn varmelekkasjen du hadde gjennom døren uansett.
Leca er en meget god pussbærer så nett trengs vanligvis ikke. Men det netts jo som aldri før nå for tiden, og det skader ikke, så hvorfor ikke? Reduserer jo risikoen for sprekker i overganger.
Det er jo valgfritt hvordan du vil gjøre det. Enten gjør du det gamle dørhullet aksentuert når du pusser med logikken at et dårlig forsøk på å skjule det er styggere enn å stå for husets opprinnelige layout, eller så må du banke ned skikkelig med puss sånn at du kan pusse en større flate homogen. For eksempel dra en horisontal strek langs dørhullets overkant og pusse alt nedover fra dette. Da er nok nett en god idé, kjedelig om det sprekker ved kanten til det gamle dørhullet, defeats the purpose av innsatsen s a s.
Takk for utfyllende svar! Føler meg betydelig bedre rustet for å gå videre nå.
Kommer kanskje en prosjekttråd lenger fram på våren når jeg faktisk gjør jobben, litt for kaldt å være ute og mure nå.
Utvendig regner jeg med at det løsner en del puss når jeg fjerner stålrammen for døren, så får ta det derfra og avgjøre hvor mye jeg pusser opp. Det har også vært diskusjoner hjemme om at puss er stygt og at hele garasjen skal få ny bekledning, typ planker i fibercement eller lignende.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.