Vi har et hus med garasjenedfart og garasje i kjelleren. Vi har tenkt å mure igjen garasjeporten og deretter ha en trapp ned langs huset til døren som finnes ved siden av garasjeporten. Så fylle opp nedfarten og ha parkering i samme høyde som gaten.
Sett rundt på lignende prosjekter og de fleste murer med lecablokk og vanlig armering. Holder dette virkelig med trykket som blir fra jorden mot veggen? Samme sak med trappen som vi har tenkt å mure opp, også der får den ene siden av trappen ganske stor belastning fra jorden? Noen med erfaring fra lignende arbeid?
Takk
Sett rundt på lignende prosjekter og de fleste murer med lecablokk og vanlig armering. Holder dette virkelig med trykket som blir fra jorden mot veggen? Samme sak med trappen som vi har tenkt å mure opp, også der får den ene siden av trappen ganske stor belastning fra jorden? Noen med erfaring fra lignende arbeid?
Takk
Har sett et garge bygges med kjeller, der ble det brukt lecablokker til veggene og på en side var det parkering. Det hendte at noen større lastebiler sto der iblant. Det var ikke noe problem.
Det svake punktet blir i skjøten mellom den gamle og den nye veggen. Jeg ville nok ha boret inn i den gamle veggen og trykket inn armeringsjern med en passende ankermasse.
Det svake punktet blir i skjøten mellom den gamle og den nye veggen. Jeg ville nok ha boret inn i den gamle veggen og trykket inn armeringsjern med en passende ankermasse.
Har dere plass og det passer så spar en uteplass nederst. Et hus vi så på hadde bra plassering for en vinterhage med et plasttak over "gropen" så jeg tegnet litt på det før prisen spratt opp. Da med glasspartier i stedet for garasjedør for å få inn lyset.
Tenk på at kjele, varmepumpe, oljekjele, møbler etc har kommet inn i kjelleren så sørg for at det kommer ut også i fremtiden.
Tenk på at kjele, varmepumpe, oljekjele, møbler etc har kommet inn i kjelleren så sørg for at det kommer ut også i fremtiden.
Når jeg leser din beskrivelse så virker det som om dere skal ha en trapp foran huset der garasjeporten skal tettes igjen. Stemmer det, eller mistolker jeg det?
Skulle det være slik, vil det ikke være noe jordtrykk på den igjenmurte porten, men på sjakten som trappen skal gå i.
Vi hadde en lignende situasjon, men med garasjeportene trukket inn fra fasaden, og vi har støpt opp for trappen med armert betong.
Skulle det være slik, vil det ikke være noe jordtrykk på den igjenmurte porten, men på sjakten som trappen skal gå i.
Vi hadde en lignende situasjon, men med garasjeportene trukket inn fra fasaden, og vi har støpt opp for trappen med armert betong.
Døren jeg skal mure en trapp til er ved siden av garasjeporten. Men ja, samme problem oppstår der da den ene veggen av trappen vil få lignende belastning. Du tror altså man må støpe den delen?T Testarn skrev:Når jeg leser din beskrivelse så virker det som om dere skal ha en trapp foran huset der garasjeporten skal settes igjen. Stemmer det eller misforstår jeg det?
Skulle det være så kommer det ikke til å være noe jordtrykk på den igjenmurte porten, men på sjakten som trappen skal gå i.
Vi hadde en lignende situasjon fast med garasjeportene trukket tilbake fra fasaden og vi har støpt opp for trappen med armert betong.
Nja, jeg mente bare at det kan være for stort marktrykk for en vegg av lecablokk men at hullet i veggen kanskje ikke vil få marktrykk om det skal lages en trapp foran der trappens oppbygging tar marktrykket.G goosen skrev:
Vi støpte siden vi også støpte plate og trapp og tok det samtidig. Det finnes alternativer om man vil slippe støpeform og skalklosser er enkelt å stable og armere før man fyller med betong.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Mure igjen garasjeport uten eksisterende murbjelke
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Mure igjen overkant av garasjeport?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Gjuta eller mura igen garageport till källare?
Grund & Markarbeten -
Tjänar man värme på mura igen garageport?
Grund & Markarbeten -
Mura igen garageport, sätta in dörr, öppningen för låg.
Grund & Markarbeten