Jeg har en åpning på 60cm i en innervegg (lettbetong/siporex) der en plassbygd garderobe tidligere stod. Veggen som skal forlenges med 60cm er 72mm dyp og det virker som murblokker/lecablokker eller lettbetongplater har en dybde på minst 75mm. Jeg har derimot funnet ytong som har lettbetongplater med en dybde på 50mm, noe som gjør at det er plass til pussing/sparkling, men føles som i det minste laget?

Mitt spørsmål er da om det finnes andre bedre alternativer?

Takk på forhånd.

Jeg under også. Hvordan har du løst dette? Daniel

Lenge siden så han er nok ferdig, kanskje svarer. Det finnes tykkelser for både Leca og Ytong fra 50X200X600 og oppover i tykkelse om det var det du lurte på.

• Liker
Röksvamp
  • Laddar…
Takk jonaserik. Jeg antar at jeg har et lignende spørsmål som TS og kaprer dermed tråden.

Vi skal tette igjen et dørhull. Etter å ha banket på veggen antok vi at det var trestendere vegg, men da vi rev ned tidligere dør viste det seg å være lettbetong (leilighet bygget på 60-tallet). Opprinnelig plan var å sette nye trestendere og gipse, men etter å ha lest på forumet viste det seg at det hadde dårlig kompatibilitet med høy risiko for sprekker med en slik fremgangsmåte mot betongvegg. Er det beste i mitt eksempel å mure med 50mm-blokk eller finnes det noen annen bedre løsning? Stålstendere?

Åpning i en vegg der en gammel dør har blitt fjernet, med rot på gulvet og utsikt inn mot et kjøkken med åpne hyller og en hvit dør. Åpning i vegg med lettbetong, klar for innmuring. Veggen vises ved siden av et vindu i en leilighet bygget på 60-tallet. Målebånd måler bredde på en murvegg laget av lettbetong i en delvis revet døråpning. Detaljer av ødelagt mur kan sees rundt åpningen.
Daniel

Jepp 50 mm + puss er hva som får plass der. Da skal du bore inn f.eks. 6 eller 8 mm armeringsjern på hvert 3. skift. Det går nå ikke å få et helt jern over hullet, så det blir å sette kortere biter. Jeg kommer tilbake med en skisse.

• Liker
Röksvamp
  • Laddar…
Gikk raskt å få sammen en skisse, litt av prinsippet bare, det går å sette jern i hvert skift med, blir mye sterkere så sprekkerisikoen blir så liten som mulig, det er mot sidene som den risikoen er størst.

• Skisse av en vegg med døråpning, viser armeringsjern som overlapper og strekker seg inn i gamle vegger for å redusere sprekkrisiko.
  • Liker
Röksvamp
  • Laddar…
Stor takk igjen. Kan forhåpentligvis sette i gang til helgen. Holder dere oppdatert! Daniel

Det var ikke lett å mure, tror vi blandet muremørtelen for hardt. Satte armering på hvert nivå for å få god forankring til vegg. Neste steg blir puss.
En person med munnbind og forkle inspiserer en delvis murt vegg med synlige blokker. Det ligger verktøy og byggematerialer på gulvet.

Ok, takk for tips. Det er en jungel med forskjellige materialer. Hva er det for produkt vi legger på nå? ca 1cm per side.

På grunn av ganske ranglete vegger (50mm-blokk) ville det nok være bra med noe som stabiliserer opp ytterligere. Trengs nett?

Ble ingen god stabilitet etter gårsdagens forsøk. River ned og tester med tynnpuss i stedet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.