Hei!

Har en pipe i huset der jeg kunne tenke meg å mure en "frittstående" ramme mot pipen av for eksempel lettbetong eller leca for deretter å pusse den. Tanken er at den skal lagre ved til ovnen som står ved siden av. Rammen ville da måle ca. 100 cm bred X 60 cm høy.

Er det gjennomførbart, og hvordan sørger jeg for bæreevnen for den mengden ved den skal lagre?
Den skal altså ikke støttes mot gulvet...

/Peter

Du kan ta bandjern med 6 eller 8 mm tykkelse og bøye til en ytre ramme til din murede ramme, altså slik [ men med lengre skenker. Bøy til endene nitti grader slik at du får "festeører" mot murstocken. Bolt fast jernet i murstocken. Deretter tar du dine lettbetongblokker og skar ut spor der bandjernet kan hvile i. Sett inn lettbetongblokker i bandjernsrammen, mur sammen og dekk sporene med mørtel. Puss deretter.

Ikke glem å rostmale jernet.

Interessant, vil det holde å sette noe oppå rammen, for eksempel en TV på 25-30 kg?

Om du erstatter bendjernet med et firkantrør så holder det for hva som helst. Men da må du sveise rørene i hjørnene.
Tenk også på om skorsteinen har tilstrekkelig bæring for skruene. Hjemme i Tyskland var det strengt forbudt å bore/skru i skorsteinene men i Sverige har man ikke slike hemninger.
For å feste i skorsteinen bruker du virkelig gode plugger, ikke noe dritt fra BilligMax. Det beste er Fischer-plugger laget av nylon men det finnes gode kopier. Skal teste om noen uker for et nytt prosjekt.
Som skruer bruker du 8 mm franske treskruer, velg om mulig elforsinkede eller kromaterte, de er mye enklere å dra inn og mindre risiko for at du får billig dritt med svakt materiale.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.