Huset vi flyttet inn i har et tilknyttet lager i første etasje med en sidedør hvor man av en eller annen grunn ikke har laget en trapp.

Det er snakk om anslagsvis 30 cm høyde, så vi unngår den veien. Litt tungvint å måtte gå rundt lageret fra den vanlige inngangen dog.

Den forrige eieren etterlot seg en mengde murstein som jeg prøvde å sette opp som en midlertidig trapp, men det føles jo ikke helt stabilt.

Tanken var i stedet å mure sammen steinen til en mer holdbar trapp.

Det står nå på malt betonggulv. Tenker først å rådføre meg om det er en passende prosedyre eller om man i stedet skal bygge noe i tre eller hyre noen til å støpe en trapp (dyrt..)?

Åsa Lund
Mura på du, antar at det er innendørs du skal ha trappen. Om trappen er rett på andre siden av døren kan det være lurt med en liten avsats på toppen som man kan stå stille på. Beregn passende dybde/høyde på trinnene i henhold til "trappeformelen" som finnes på flere steder her på forumet.

• Liker
svennish og 1 annen
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Murer på du, antar at det er innendørs du skal ha trappen. Om trappen er rett på andre siden av døren kan det være lurt med en liten avsats på toppen som man kan stå stille på. Beregn passende dybde/høyde på trinnene i henhold til "trappeformelen" som finnes flere steder her på forumet
Avsats, du tenker typ utover dørkarmen?

Åsa Lund
En liten plattform eller annen plan overflate øverst på trappen

• Liker
svennish
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
En liten plattform eller annen plan overflate øverst på trappen
Jeg tror jeg forstår.

En annen tanke var hva man skal ha under mellom gulvflate (betong), og tegl. Skal man smelle på mørtel direkte på gulvflaten for eksempel?

Åsa Lund
Burde fungere hvis den er ren og avfettet så bruket kan få feste

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bør fungere hvis den er ren og avfettet slik at mørtelen kan få feste
Jeg laget en rask prototype for å se hvordan det kunne se ut (og steinene rakk til).

Lagde en avsats oppe i høyde med dørkarmen. Den er jo imidlertid i tre så vurderer hvordan man skal feste eller plassere steinene. Man fester vel ikke gjerne mørtel på tre mener jeg...

En stein i nivå under er det betong.

Har jo for eksempel sett bilder av hvordan de lar luftspalte mot huskroppen når man murer på utsiden.

Åsa Lund
Kan du ta bilde?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan du ta bilde?
Mursteinssteg foran en dør i en garasje eller kjeller, med en kost og pappeske i bakgrunnen.

Åsa Lund
Er det ikke bedre å stille stenen på høykant så trappen blir lettere å rengjøre?
Hvor mange steiner har du totalt? Er de 62*120*250 mm?
Hvor bred vil du trappen skal bli?
Hvor høyt er det fra terskelen ned til betongen?
Kommer til å ta tog noen timer i morgen. Kan ta med papir og penn og regne/skisse litt.

Åsa Lund
I det første innlegget skriver du ommålad betong. Du mener omålad betong va?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
I første innlegget skriver du umalt betong. Du mener umalt betong va?
Yes box, umalt.

Er litt usikker på antallet steiner, skal måle når jeg kommer hjem. Kommer tilbake.

• Liker
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Telte steiner i bildet ditt. Gjetter ca. 38 cm i høyden. Blir i så fall tre steiner høy trapp. Mellom hver trappenese 40 cm så blir trappen komfortabel.
For å få det til i høyden må du ha ganske tynt med mørtel.
På bredden kan du legge på gamle vanlige 13 mm.
I så fall gjetter jeg at du trenger ca. 120 murstein. Har du flere så gjør du trappens øverste trinn (og selvsagt de under) litt lengre. Håndskreven skisse på rutepapir viser beregninger og tegning av en tre-trinns trapp laget med murstein, med målinger angitt i millimeter.

Oj jøsses hvilket jobb du har gjort, det settes virkelig pris på :)

Jeg var ned og målte nå litt på trappen og høyden til døren. 33 cm opp til dørkarmen (der betongen tar slutt) og 39 over dørkarmen.

Nå er det 25 cm lengde på trappetrinnene og høyde 12.5 cm (6.5 på det laveste).

Steiner finnes det fortsatt, så det er ingen mangelvare ennå, men kanskje ikke gjøre den for lang da jeg har ting som skal stå ved elementet der.. Betongtrapp med gule murstein stablet opp langs en vegg ved siden av en rød støvsuger og et hvitt element.

Visst ja, stenstørrelse, 24.5-25 lengde, 12-12.5 cm bredde og 6-6.5 cm høyde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.