Hei!

Jeg kommer til å bygge et bad på min betongplate med innebygd gulvvarme. Huset bygges i løsvirke.
Fra et fuktsikkerhetsperspektiv, er det fordelaktig å mure baderomsveggene med Leca sammenlignet med å bygge dem med trestendere?

MVH Nicklas

Nei, absolutt ikke. Et riktig utført tettsjikt fungerer like bra på gips med trestendere som på Leca.

Om du skal ha keramiske materialer på veggene er det etter min erfaring bedre med en murt vegg. Det blir mindre bevegelser, men effekten viser seg kanskje ikke før etter 20 år.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Hvis man murer bare ett rom i et hus vil man få sprekker der andre vegger kobler til.

Bygger man riktig holder et baderom med trestendere og gips uten sprekker til man har gått lei av fargen på flisene.

Sprekker mellom murede partier og trekonstruksjoner er et klassisk problem i småhus. Vanligst er kanskje sprekker mellom skorstein og omkringliggende vegger. Det gjelder å planlegge slik at materialgrensene havner der de best kan kontrolleres, f.eks. med lister. Fliser er et fantastisk materiale som riktig brukt holder i tusen år. På en trestendervegg høyst 20 år. Det går fint å bygge baderom uten tettesjikt i veggene hvis man bruker dusjkabinett og sprutbeskyttelse bak servant og badekar. Sprutbeskyttelse kan man lage av rustfritt stål eller laminert glass f.eks. De må dekke veggen ned til gulvsokkelen. Byggteknisk forskrift (TEK) inneholder ingen generelle krav til tettesjikt, man uttrykker seg mer generelt. Alt avhenger av innredning, bruk og materialvalg. Det går fint å ha trepanel på baderomsveggene hvis den er luftet på baksiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.