Hei,
Nå trenger jeg deres hjelp!
Jeg skal bygge en mur.
Min første tanke som helt grønn på dette er å støpe en vegg mot massen bak (se bilde). Massen består av sprengstein (for det meste) og en del sand. Noen meter inn i massen er det trolig fjell.
Andre tanken er å skyte inn L-støtte, men det kan bli problemer med all sprengsteinen.
Tanken er at "veggen" (L-støtte eller støpt sokkel) mot massen kun skal brukes som støtte for eventuelt trykk fra massen. Foran "veggen" tenkte jeg å mure opp med de samme blokkene som bilde 2 da jeg har disse på innkjørselen.
Tanken er å gjøre jobben selv så billig som mulig.
Hvordan ville dere gjort det? Er jeg ute og sykler?
Hvis jeg skal støpe, tenkte jeg å bygge form med finér ca 5cm bred og fylle med betong samt armeringsjern direkte mot jordveggen. Dreneringen tenkte jeg å løse gjennom små hull ca 10cm opp fra bakken langs hele "veggen". Tidligere fantes det kun en støpt betongdel på den øvre delen. Se bilde. Jeg tenker at det ikke er så mye trykk fra jorden da det har klart seg bra gjennom alle år.
Alternativ tre er å mure med mursteinen direkte, men hvordan ville dere gått frem med jordtrykk mm? Hva setter man mellom "veggen" og mursteinen?
Høyden er ca 160cm og bredden er ca 7 meter på "veggen". Se bilde.
Ser frem til deres tanker.
Mvh Marcus
Nå trenger jeg deres hjelp!
Jeg skal bygge en mur.
Min første tanke som helt grønn på dette er å støpe en vegg mot massen bak (se bilde). Massen består av sprengstein (for det meste) og en del sand. Noen meter inn i massen er det trolig fjell.
Andre tanken er å skyte inn L-støtte, men det kan bli problemer med all sprengsteinen.
Tanken er at "veggen" (L-støtte eller støpt sokkel) mot massen kun skal brukes som støtte for eventuelt trykk fra massen. Foran "veggen" tenkte jeg å mure opp med de samme blokkene som bilde 2 da jeg har disse på innkjørselen.
Tanken er å gjøre jobben selv så billig som mulig.
Hvordan ville dere gjort det? Er jeg ute og sykler?
Hvis jeg skal støpe, tenkte jeg å bygge form med finér ca 5cm bred og fylle med betong samt armeringsjern direkte mot jordveggen. Dreneringen tenkte jeg å løse gjennom små hull ca 10cm opp fra bakken langs hele "veggen". Tidligere fantes det kun en støpt betongdel på den øvre delen. Se bilde. Jeg tenker at det ikke er så mye trykk fra jorden da det har klart seg bra gjennom alle år.
Alternativ tre er å mure med mursteinen direkte, men hvordan ville dere gått frem med jordtrykk mm? Hva setter man mellom "veggen" og mursteinen?
Høyden er ca 160cm og bredden er ca 7 meter på "veggen". Se bilde.
Ser frem til deres tanker.
Mvh Marcus
Sist redigert:
Innenfor muren skal det være drenerende materiale; pukk, nederst i pukken et dreneringsrør, man vil unngå at det ligger materiale som kan binde fuktighet nærmest muren, for når det fuktige materialet fryser, blir det sprengende krefter mot muren. L-støtte har jeg aldri jobbet med, men de skal jo stå på pakket grunn som ikke gir etter, så å trykke dem inn skulle, så vidt jeg kan forstå, ikke gå. Jeg har selv bygget granittmurer som jeg stagget på innsiden med armeringsjern i fjellet samt betonghullstein som stagges med hjelp av geonett.
Stort takk for informasjonen, skal helt klart tenke på dette!pacharan skrev:
Innenfor muren skal det være drenerende materiale; makadam, nederst i makadamet et drensrør, man vil unngå at det ligger materiale som kan binde fuktighet nærmest muren, for når det fuktige materialet fryser oppstår det krefter som kan sprekke muren. L-støttene har jeg aldri jobbet med, men de skal jo stå på pakket mark som ikke gir etter, så å trykke dem inn ville, etter hva jeg kan forstå, ikke gå. Jeg har selv bygget granittmurer som jeg staget på innsiden med armeringsjern i berget samt betonghullstein som stagas med hjelp av geonett.
Klikk her for å svare