Har planlagt å lage 2 hull i en innvendig vegg i min nykjøpte lgh (1rok, 38kvm). Styret i foreningen har tidligere vært positive til denne endringen men har nå endret mening og krever:

"byggkonsulent skriftlig bekrefte at den foreslåtte ombyggingen ikke påvirker eiendommen negativt, samt at ingen bærende konstruksjoner modifiseres (endring av bærende konstruksjon, selv om man kompenserer med bjelker etc, er altså ikke tillatt)."

Følgelig lurer jeg på om noen her tror de kan avgjøre ut fra følgende tegning (før jeg engasjerer byggkonsulent) om veggen er bærende eller ikke? (vegg markert i rødt)

Denne tegningen har jeg fått fra styret, går det an å finne bedre tegninger på Byggesakskontoret mon tro?

Huset er bygget på 20-tallet, veggen er i ukjent materiale og anslagsvis 10-15cm tykk. Min leilighet ligger øverst under loftsetasjen.

Takk på forhånd.

• Plantegning av leilighet med innvendig vegg markert i rødt. Viser romoppsett i en eldre bygård fra 1920-tallet, inkludert et mulig bærende element.
Tillegg:

Veggen er 11cm tykk og ser ut på følgende måte inni (fant et hull).

Kan man avgjøre materialtypen ut fra dette bildet?

• Hvitmalt vegg med et synlig hull som viser mørkt innhold inni veggen; hvitt rør foran veggen. Kan materialet identifiseres fra dette?
Skulle gjette at det er en form for lettbetong med puss (hva jeg kan se på bildet) i den veggen og da er det oftest ikke bærende. Den bærende konstruksjonen pleier å være i ytterveggene på de eldre husene.

Samtidig så krever styret at du tar dit en kyndig person som kan bekrefte, så egentlig er det vel bare å ta dit noen, da får du svar på om den er bærende eller ikke.

Ut ifra tegningen så vil jeg si at den ikke er bærende, så det er nok verdt å ta hit eksperten.
Bærende vegger går generelt langs med huset, det er litt vanskelig å se på tegningen hvordan huset er bygget. Er veggen parallell eller i vinkel mot mønet?

Veggen det er snakk om er i vinkel mot mønet.

Veggen mellom kjøkken/stue og gang går parallelt med mønet og er betydelig tykkere (ca 40cm)

I vinkel mot mønet taler jo også for at den ikke er bærende så ut fra de opplysningene som finnes på tegning og i tråden ville jeg si at den ikke er bærende. Men jeg er ikke byggingeniør lr engang i nærheten så noe ekspertuttalelse er dette ikke ;) derimot som jeg skrev før, er det sikkert verdt å få en som kan bekrefte dette slik at Du så kan gjøre det Du vil med veggen.

Takk. Er det bygningsingeniør man bør ansette for å kunne avgjøre spørsmålet, eller statiker, er det samme sak?

harry73
Vegen er for tynn til å være bærende, og den ligger på feil sted for å være bærende.
En enkel sjekk som du kan utføre selv er å se om det finnes en tilsvarende vegg i leiligheten under deg og på loftet kan du kontrollere om veggen bærer noe (f.eks. hvordan gulvbordene går).

Ja, tilsvarende vegg finnes i leiligheten under, der har de gjort 2 døråpninger (ser ikke ut til at foreningen krevde attest på det tidspunktet).

Det jeg har hørt fra enkelte håndverkere er at selv om ikke veggen i seg selv er bærende, så kan åpninger i vegger på flere etasjer sammen medføre en viss svekkelse i bæreevne?

harry73
Det kan stemme om huset trenger veggen for å få vindstabilitet eller lignende. En ikke-bærende vegg kan også bli 'bærende' om det står andre ikke-bærende men tunge vegger oppå denne veggen. Ditt hus med 40 cm tykke bærende steinvegger trenger neppe en 11 cm tykk innervegg, og leiligheten din ligger direkte under loftet, så det er ikke mye belastning oppå veggen. Ta hjem en entreprenør eller takstmann, de sier sikkert at den ikke er bærende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.